OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nära människa och natur!
Vill du göra skillnad för äldre och personer med funktionsnedsättning? Längtar du till en arbetsplats där du möts av kollegor som trivs på sitt jobb och som har närvarande chefer? Vi utökar personalstyrkan och söker dig som vill vara en del av vår verksamhet. Nu har du chansen och bli en av oss! .
Skärgårdskommunen Nynäshamn har mycket att erbjuda. Vår storlek ger fördelen av att jobba nära människor. Samarbetet skapar förutsättningar för att göra ett bra jobb och ger dig möjlighet att påverka ditt arbete. Närheten finns också till en fritid med tillgång till fantastiska naturupplevelser.
Om arbetsplatsen
Enheten för äldre och funktionsnedsättning består av cirka 25 medarbetare fördelade inom olika områden. Här arbetar en grupp biståndshandläggare med äldre och funktionsnedsättning, en grupp med LSS/socialpsykiatri samt en grupp med avgiftshandläggning, administrering, boendesamordning, bostadsanpassningsbidrag samt anhörigstöd. Här arbetar också en äldre- och funktionshinderlots.
Enheten leds av enhetschef samt två gruppchefer. Arbetsplatsen är belägen i anslutning till Nynäshamns kommunhus. När du är introducerad och självständig i ditt arbete finns det möjligheter att arbeta hemifrån cirka två dagar i veckan
Arbetsuppgifter
Vårt uppdrag är att tillgodose behovet av insatser till våra brukare för att bidra till ett självständigt liv utifrån individens förutsättningar. Vi utreder behov, fattar beslut, beställer och följer upp beviljade stödinsatser enligt socialtjänstlagen. Arbetet utförs med stöd av verksamhetssystemet Lifecare. Du kommer att genomföra utredningar som är rättssäkra och det ingår även att skriva yttranden utifrån rättspraxis. Att föra löpande dokumentation är en stor del av arbetet. Som biståndshandläggare samarbetar du en hel del både med kollegor på förvaltningen och andra myndigheter och utförare.
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• socionomexamen eller annan av arbetsgivaren bedömd som likvärdig akademisk utbildning
• god kunskap i det svenska språket såväl i tal som i skrift
• grundläggande datakunskaper
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från myndighetsutövning med aktuell målgrupp
• erfarenhet av IBIC och/eller LifeCare
• B-körkort, önskvärt men ej ett krav
För att lyckas som handläggare ser du bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet som en viktig del i arbetet. Det är även viktigt att du kan uttrycka dig tydligt i tal och skrift så att ett rättssäkert budskap når fram. Du behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta samt vara ansvarstagande och strukturerad. Arbetet som biståndshandläggare är varierande och ställer stora krav på din förmåga att planera, strukturera och snabbt kunna ställa om. Det är därför viktigt att du är flexibel, lösningsfokuserad och klarar av ett periodvist högt arbetstempo.
För att trivas hos oss ska du både kunna arbeta självständigt och ha en vilja och förmåga att vara en lagspelare. Enheten präglas av samarbetsanda där varje handläggares roll är viktig för helheten.
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: SON/2022/0028/023-90
Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn – skärgårdens pärla, en unik plats i Stockholms län.
Hos oss är det nära till samverkan, påverkan och beslut och nära till invånarna. Det bidrar till att ditt arbete känns meningsfullt och berikande.
Vi erbjuder fri tillgång till gym i kommunhuset, förmånscykel, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng och gratis medlemskap i personalföreningen. Personalföreningen drivs av personalen och via dem har du möjlighet att hyra fjällstuga och stuga i skärgården och delta i olika aktiviteter.
För dig som väljer att bo här finns naturen runt hörnet och det mesta på gång- och cykelavstånd. Kommunen har även ett mycket rikt och utbrett föreningsliv som riktar sig till både stora och små.
Välkommen med din ansökan!