OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad för äldre och personer med funktionsnedsättning? Längtar du till en arbetsplats där du möts av kollegor som trivs på sitt jobb och som har närvarande chefer? Nu har du chansen och bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Myndigheten för äldre och funktionshinder handlägger, utreder och beslutar om äldre- och funktionsnedsattas behov. Myndigheten ansvarar även för att följa upp kvaliteten i verksamheterna. Avdelningen är uppdelad i två grupper, där den ena handlägger insatser som hemtjänst, dagverksamhet och särskilt boende (enligt SoL) samt bostadsanpassning. Den andra gruppen handlägger LSS och psykisk ohälsa. På avdelningen arbetar även en avdelningschef, en enhetschef, en avgiftshandläggare samt en boende- och en anhörigsamordnare.
Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att tillgodose behovet av insatser till brukare för att bidra till ett självständigt liv utifrån individens förutsättningar. Du kommer utreda behov, fatta beslut, beställa och följa upp beviljade stödinsatser enligt socialtjänstlagen. Arbetet utförs med stöd av verksamhetssystemet Lifecare.
Du kommer att genomföra utredningar som är rättssäkra och det ingår även att skriva yttranden utifrån rättspraxis. Att föra löpande dokumentation är en stor del av arbetet. Som biståndshandläggare samarbetar du en hel del både med kollegor på förvaltningen och andra myndigheter och utförare.
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• socionomexamen eller annan av arbetsgivaren bedömd som likvärdig akademisk utbildning
• god kunskap i det svenska språket såväl i tal som i skrift
• grundläggande datakunskaper
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från myndighetsutövning med aktuell målgrupp
• erfarenhet av IBIC och/eller LifeCare
• B-körkort, önskvärt men ej ett krav
Som person är du trygg och stabil och anpassar ditt förhållningssätt till rådande situation. Du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande av andra och hanterar även stressade situationer med god självkontroll. Vidare har du god förmåga att planera, strukturera men kan snabbt ställa om ändrade omständigheter.
I din yrkesroll har du utvecklat en god förmåga till gott samarbete med olika människor, Du har ett gott bemötande, hög förmåga att fatta välgrundade beslut och ser hög rättssäkerhet som en viktig del i arbetet. Enheten präglas av samarbetsanda där varje handläggaresroll är viktig för helheten.
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: SON/2023/0026/023-62
Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn – skärgårdens pärla, en unik plats i Stockholms län.
Hos oss är det nära till samverkan, påverkan och beslut och nära till invånarna. Det bidrar till att ditt arbete känns meningsfullt och berikande.
Vi erbjuder fri tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng och gratis medlemskap i personalföreningen. Personalföreningen drivs av personalen och via dem har du möjlighet att hyra fjällstuga och stuga i skärgården och delta i olika aktiviteter.
För dig som väljer att bo här finns naturen runt hörnet och det mesta på gång- och cykelavstånd. Kommunen har även ett mycket rikt och utbrett föreningsliv som riktar sig till både stora och små.
Välkommen med din ansökan!