Biståndshandläggare för äldreomsorg - Vikariat i ett år

Biståndshandläggare för äldreomsorg - Vikariat i ett år

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Myndighetsenheten består av en verksamhetschef, en administratör, fyra biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt tre biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. På enheten tar vi emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS, samt Riksfärdtjänst. Vi utreder färdtjänst. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Arbetsbeskrivning
Vi söker en biståndshandläggare med erfarenhet av myndighetsutövning inom området äldreomsorg då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig i minst ett år.

Som biståndshandläggare arbetar du med att utreda, bedöma behov och fatta beslut samt följa upp beslutade insatser. Arbetet är till stor del självständigt men sker i nära samverkan med kollegor och chef. I arbetet ingår att träffa brukare och företrädare samt att samverka med aktörer i brukarens nätverk såväl internt som externt. Du har kunskap om denna målgrupp och är van att möta den. En stor del av arbetet innebär att dokumentera utifrån de enskildas ansökningar och i relation till aktuell lagstiftning. Målet med vårt arbete är att i samverkan med brukare och andra aktörer hitta ett bra stöd som bidrar till en fungerande vardag för de som har rätt till stöd och hjälp från oss utifrån gällande lagstiftning.

Du arbetar rättssäkert, processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta där vi ständigt utvecklar oss. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.

Vi välkomnar dig till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete. 

Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är ett krav.

Du har kunskap inom relevant verksamhetsområde, kunskap om gällande lagstiftning och arbetar enligt gällande rättspraxis.

God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då krav ställs på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Det är önskvärt med utbildning och kunskap om samtalsteknik, gärna MI.

Du har ett intresse för andra människor, är intresserad av mötet med dem och har en trygg och stabil personlighet.

Du är utvecklingsbenägen och håller dig ajour med gällande lagstiftning.

Du har ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras behov. Kunskap om IBIC.

B-körkort är meriterande.


Anställningsvillkor
Vikariat: Ett år med möjlighet till förlängning
Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2021-12-09

 

Kontakt

Emma Nordvall

Enhetschef

08-53259986


 


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2021
  • Ansök senast: 12 december 2021

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024