OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?
Vi erbjuder nu en tjänst som biståndshandläggare i vårt planeringsteam och vårt kommande projekt Trygg Hemgång.
Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig! Vi är ett stöttande arbetslag där vi bidrar och delar kunskap med varandra.
Arbetsgruppen har en spännande tid framför sig, då vi ligger i startblocken för att starta upp ett hemtagningsteam som går under projektnamnet Trygg Hemgång. Syftet med projektet är att undersöka hur vi kan planera och möta patienten i hemmet efter utskrivning från bland annat slutenvården för att skapa en trygg och delaktig hemgång och här spelar biståndshandläggare en viktigt roll. Formerna för hur projektets färdiga arbetssätt kommer att se ut är inte klart. Vi kommer att behöva testa olika sätt att nå fram till de mål och den vision vi ser framför oss.
Rollen som Biståndshandläggare i dagsläget hos oss
I uppdraget som biståndshandläggare finns olika inriktningar inom verksamheten, vi söker dig som skall arbeta som biståndshandläggare i planeringsteam trygg hemgång. Ditt huvudansvar är myndighetsutövning genom att utreda, bedöma behov och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen. Du ansvarar även för uppföljning och kvalitetssäkring av beslut. I din vardag kommer du att arbeta i många olika system och digitala lösningar såsom verksamhetssystemet Combine, planeringssystem Lifecare, outlook kalendern.
Biståndshandläggare i planeringsteam handlar om att se till att personer som är inlagda på sjukhus ska komma hem på ett tryggt och säkert sätt. Planeringar genomförs oftast tillsammans med andra professioner i kommun och inom regionen. Viss uppföljning ingår i uppdraget och sker på korttidsenheten som finns placerad i centrala Kungsbacka
Din profil
Du är duktig på att kommunicera med andra (internt/externt), både muntligt och skriftligt. Du är en god organisatör, ordningsam, flexibel, ansvarstagande, beslutsam och prestigelös. Det är vidare betydelsefullt att du kan arbeta självständigt, att du kan prioritera och strukturera arbetsuppgifterna men även att du som person arbetar bra med andra och ser värdet i ett tvärprofessionellt teamarbete. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har socionomexamen/examen från högskolans sociala omsorgsprogram, och/ eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper inom området myndighetsutövning och kring gällande lagstiftning samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation. B-körkort är ett krav för uppdraget likaså socialrätt 15 högskolepoäng. Goda kunskaper om IBIC är önskvärt och gärna erfarenhet av utskrivningsplaneringar.
Om oss
Förvaltningen för Vård & Omsorg är organiserade i distrikt, tjänsten tillhör distrikt Förebyggande och Myndighet och enheten Planeringsteam Trygg Hemgång. På enheten arbetar fjorton personer med yrkena biståndshandläggare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, undersköterska och enhetschefer. I dagsläget arbetar vi med utskrivningsplaneringar från sjukhus och korttidsenhet. Vi har tät dialog inför planeringar och under själva mötet deltar flera professioner, Tillsammans hittar teamet bästa lösningen utifrån den enskildes behov med hänsyn till gällande avtal.
I dagsläget arbetar sex biståndshandläggare med planering från sjukhus och korttid, tre sjuksköterskor, arbetsterapeut och fysioterapeut. I projektet kommer vi anställa ytterligare personer med yrkena: sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut och undersköterska
Vi har implementerat IBIC (Individens Behov I Centrum) som arbetsmodell och med den ett kvalitetssäkringsarbete där vi fokuserar på att arbeta med gemensamma mål och metoder. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom metoder i handläggning så som inom digital utveckling.
Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid eller enligt avtal med start enligt överenskommelse.
Tjänsten är på heltid eller enligt överenskommelse. Inom Förvaltningen för Vård & omsorg anställds samtliga medarbetare inom hemtjänst och vård- och omsorgsboende på 100% sysselsättningsgrad men medarbetare har möjlighet att gå ner till önskad sysselsättningsgrad utifrån verksamhetens behov.
Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/
Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 3 maj.
Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna kommer objektivt och strukturerat att användas som del i urval.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.