Biståndshandläggare inom äldreomsorg (Vikariat)

Biståndshandläggare inom äldreomsorg (Vikariat)

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i.


Arbetsbeskrivning


Vi söker en biståndshandläggare med erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen.

Som biståndshandläggare arbetar du med att utreda, bedöma behov och fatta beslut samt följa upp beslutade insatser. Arbetet är till stor del självständigt men sker i nära samverkan med kollegor och chef. I arbetet ingår att träffa brukare och företrädare samt att samverka med aktörer i brukarens nätverk såväl internt som externt. Du har kunskap om denna målgrupp och är van att möta den. En stor del av arbetet innebär att dokumentera utifrån de enskildas ansökningar och i relation till aktuell lagstiftning. Målet med vårt arbete är att i samverkan med brukare och andra aktörer hitta ett bra stöd som bidrar till en fungerande vardag för de som har rätt till stöd och hjälp från oss utifrån gällande lagstiftning.

Du arbetar rättssäkert, processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta där vi ständigt utvecklar oss. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.

Vi välkomnar dig till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete. 


Arbetsplatsbeskrivning
Som biståndshandläggare på Myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndsbedömning för äldre, LSS och socialpsykiatri. 

En av våra duktiga biståndshandläggare kommer att gå på föräldraledighet och vi söker därför en ny kollega. Enheten består av en gruppledare, en administratör, fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder färdtjänst samt riksfärdtjänst. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har kunskap inom relevant verksamhetsområde, kunskap om gällande lagstiftning och arbetar enligt gällande rättspraxis.

God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då krav ställs på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Det är önskvärt med utbildning och kunskap om samtalsteknik, gärna MI.

Du har ett intresse för andra människor, är intresserad av mötet med dem och har en trygg och stabil personlighet.

Du är utvecklingsbenägen och håller dig ajour med gällande lagstiftning.

Du har ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras behov. Kunskap om IBIC.

B-körkort är meriterande.


Anställningsvillkor
Vikariat: 11 månader med möjlighet till förlängning
Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2022-07-12





För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juni 2022
  • Ansök senast: 12 juli 2022

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024