OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.
Beskrivning
Omsorgsförvaltningen i Värnamo kommun befinner sig i en utvecklingsresa där vi lägger fokus på att den som bor i vår kommun ska ha möjlighet att ”Leva livet hela livet”.
Vi använder oss av ett arbetssätt som vi döpt till LEIF – Lugnt, Effektivt med Individen i Fokus.
Omsorgsförvaltningen Myndighet består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg, samt avgiftshandläggare/boendesamordnare. Vi söker nu biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang för de målgrupper som vi arbetar med och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) i verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå.
Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS:
Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan.
Välkommen med din ansökan.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Till ditt ansvarsområde kan höra personer med psykisk funktionsnedsättning (socialpsykiatri). Du utreder, bedömer och fattar beslut om bistånd enligt SoL och insatser enligt LSS samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat, att säkerställa rättssäkerheten och att delta i arbetet med att utveckla verksamheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine och Cosmic Link och arbetssättet IBIC är detta meriterande liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL och LSS.
Villkor
B-Körkort erfordras.
Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden.
Värnamo kommun har inför rekryteringen gjort urval av annonseringskanaler och undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.
I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.