Biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg

Biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg

Arbetsbeskrivning

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.




Beskrivning
Enheten Myndighet inom omsorgsförvaltningen består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare.

Fr.o.m. september 2024 förstärks enheten med ytterligare en enhetschef och kommer då vara bemannad med en enhetschef för biståndshandläggare funktionshinderomsorg och avgifter och en enhetschef för biståndshandläggare äldreomsorg. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg. Inriktningen för tjänsten är LSS-handläggning.

Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå.

Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan.

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

Som biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser till personer med fysiska, psykiska, kognitiva och/eller intellektuella funktionsnedsättningar samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL och LSS. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.



Villkor
B-körkort erfordras.
Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd.
Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. 

 

I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Birgitta Cederberg, enhetschef
0523-66 43 26, 076-764 07 20
Marie Larsson, undersköterska på Lusthuset
0523-66 44 21
Kommunals expedition
0523-311 12
NIna Roos, förvaltningschef
0727021980
Vision, Ewa Ericsson
0523-66 45 52
Jusek, Christina Langner
0523-66 46 90
Monica Johansson, Avdelningschef IFO
monica.johansson3@skara.se
Helena Axén, Enhetschef
0520-49 52 85
Maria Nysten, Enhetschef
0520-49 54 26
Eva Lidman, Enhetschef
0520-49 58 44

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2024
  • Ansök senast: 22 september 2024

Besöksadress

Stortorget 1
None

Postadress

Parkgatan 46
Kungshamn, 45680

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024