OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning tillhör socialkontoret och på enheten arbetar både biståndshandläggare inom äldreomsorg, biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, handläggare för färdtjänst, bostadsanpassningsbidragshandläggare och avgiftshandläggare. Vid årsskiftet kommer enheten delas i två, varav en enhet kommer bestå av biståndshandläggare inom äldreomsorg och avgiftshandläggare och den andra enheten kommer bestå av biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, handläggare för färdtjänst samt bostadsanpassningsbidragshandläggare
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu timvikarier som vill stärka upp hos oss både på regelbunden basis och vid frånvaro. Arbetets omfattning bestäms i överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren.
Vår målgrupp är både barn, vuxna och äldre personer som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. På enheten handlägger vi ärenden enligt Socialtjänstlagen, Lagen om Stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om färdtjänst, lagen om riksfärdtjänst samt lagen om bostadsanpassningsbidrag.
Du kommer antingen att arbeta med biståndshandläggning enligt socialtjänstlagen gentemot målgruppen äldre, eller med handläggning av ärenden inom funktionsnedsättning och enligt LSS, samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten. Du kommer ta emot ansökningar, bedöma behov samt utreda rätten till bistånd/insatser och lämna förslag till beslut enligt gällande lagstiftning.
Arbetet är till stor del självständigt, men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare. Arbetet innebär att du har kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du gör även hembesök och kommer ha tät kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Vi arbetar utifrån den personcentrerade metoden Individens behov i centrum (IBIC) och vårt verksamhetssystem är Treserva.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, alternativt är i slutskedet av din utbildning (minst termin 5),
• kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning,
• giltigt körkort med B-behörighet, då vissa möten sker i brukarens hem eller på annan plats,
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
Vi ser det som meriterande om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning, exempelvis genom praktik, eller har arbetat som biståndshandläggare inom äldreomsorg eller funktionshinderomsorg.
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Prator och/eller Cosmic link.
• erfarenhet och kunskap av målgruppen äldre och personer med funktionsnedsättningar.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Du är engagerad, driven och tar stort ansvar för ditt arbete.
Som person söker vi dig som har förmågan att:
• ha många processer igång samtidigt,
• vara flexibel och ha lätt för att ställa om och göra omprioriteringar i ditt arbete,
• kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl brukare som anhöriga och samarbetspartners,
• arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare.
Låter detta spännande? Du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag!
Urval och intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.