Biståndshandläggare inom LSS på Myndighetsenheten

Biståndshandläggare inom LSS på Myndighetsenheten

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i.
Arbetsplatsbeskrivning
Som biståndshandläggare på Myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndsbedömning för äldre, LSS och socialpsykiatri. 

En av våra duktiga biståndshandläggare kommer börja studera och vi söker därför en ny kollega. Enheten består av en gruppledare, en administratör, fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder riksfärdtjänst. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Arbetsbeskrivning
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om myndighetsutövning, först och främst med inriktning LSS barn och vuxna, men även arbete med andra målgrupper förekommer utifrån verksamhetens behov.

Som biståndsbedömare arbetar vi både självständigt och strukturerat, tar emot och handlägger ansökningar, utreder, bedömer och analyserar behov hos individen samt fattar beslut om stöd och insatser på ett rättssäkert sett. Efter beslut följer vi kontinuerligt upp de genomförda insatserna. Utredning och uppföljning görs genom bland annat samtal och möten med individen. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta. Vi samverkar både internt och externt. I arbetet ingår att kunna informera kommuninvånarna om vår verksamhet samt om andra verksamheter inom kommunen. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva. Vi arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. 

Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, god bred kompetens, ansvarstagande, generositet och hög ambitioner. Vi erbjuder dig förutom ett meningsfullt arbete på en trevlig enhet, en introduktionsplan där dina tidigare kunskaper beaktas för att du ska känna trygghet och få en givande bra start. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Ditt engagemang och ditt intresse värnar vi om för att verksamheten ska bli ännu bättre.

 

Kvalifikationer

Du har en examen från socionomprogrammet. Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL, samt god kunskap inom relevant verksamhetsområde, IBIC ( individens behov i centrum) och att arbeta efter lagar och rättspraxis. Det är meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med. Du har god datorvana samt god kunskap i det svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om utredningsmetoder. 

Du har god social kompetens och lätt för att samarbeta med andra, men också förmåga att arbeta självständigt. Som person bör du vara flexibel, ha empatisk förmåga och lätt för att kommunicera med brukare, anhöriga och kollegor, med flera. Du ska kunna arbeta strukturerat och kunna bidra till att utveckla arbetsformer. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar. B-Körkort är meriterande.





Anställningsvillkor

Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Salems kommun.

Vi erbjuder dig därför: 


• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag
• När arbetet tillåter kan du till viss del arbeta hemifrån.
• En verksamhet med goda relationer.
• En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta, och det finns en närhet till våra politiska beslutsfattare.
• En verksamhet som hjälps åt över gränserna och där vi bryr oss om varandra.
• Tillsvidare
• 100 % - dagtid
• Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
• Sista ansökningsdatum: 2023-11-15

Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen.




För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 oktober 2023
  • Ansök senast: 15 november 2023

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024