OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi erbjuder dig
Hos oss får du chansen att arbeta på en liten enhet där utveckling och förbättringsarbete står i fokus.
Arbetet är omväxlande där den ena dagen inte är den andra lik. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och en rimlig arbetsbelastning. Som ett led i vårt utvecklingsarbete finns det möjlighet för dig att fördjupa dig i områden som du brinner lite extra för, såsom exempelvis barnrättsperspektivet inom socialtjänsten eller brukardelaktighet. Givetvis erbjuder vi dig en introduktion anpassad efter dina behov och förutsättningar när du börjar. Du kommer även att få möjlighet att delta i extern handledning tillsammans med dina kollegor.
Enheten för personer med funktionsnedsättning är en av flera enheter inom förvaltningens Socialtjänstavdelning. På enheten arbetar åtta biståndshandläggare, en kontaktsekreterare, en administrativ assistent, en biträdande enhetschef samt en enhetschef.
Arbetsplatsen är belägen i öppna kontorslokaler på Lindhagensgatan 76, med närhet till goda kommunikationer. Lokalerna bidrar till en god gemenskap och samverkan mellan enheterna. För den som så önskar finns möjlighet att i viss mån arbeta hemifrån. Vi har även personalförmåner i form av flexarbetstid samt friskvård som bland annat innefattar subvention av träningskort.
Välkommen som biståndshandläggare till enheten för personer med funktionsnedsättning
Tillsammans arbetar vi utifrån uppdraget att genom väl utredda och målformulerade biståndsinsatser stödja och stärka vår målgrupps förmåga till ett självständigt liv. Verksamheten bedrivs utifrån politiska mål, övergripande lagstiftning, rättspraxis samt lokala riktlinjer. Som biståndshandläggare på Enheten för personer med funktionsnedsättning arbetar du med att utifrån fastställda utredningsinstrument handlägga ansökningar om bistånd enligt SoL, LSS och Lagen om riksfärdtjänst. Målgruppen är personer med fysiska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar i åldern 0-65 år.
Rollen innebär mycket enskilt arbete på såväl kontoret som på olika vårdinstitutioner och i enskildas hem. Du fattar egna beslut om insatser på delegation alternativt förarbetar utlåtanden som läggs fram för chef, nämnd eller domstol. Det ställs stora krav på god samverkan både internt och externt. Exempel på externa samverkansparter är försäkringskassa, regioner, utförare och andra kommuner.
Stora delar av arbetet fokuserar på kvalificerad uppföljning av beslutade insatsers resultat utifrån överenskomna insatsmål. Stor vikt läggs också vid medveten budgetuppföljning och kostnadsmedvetenhet utifrån politiskt fattade beslut. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår egen verksamhet och du förväntas ta aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag.
Din kompetens och erfarenhet
Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren. Du har även erfarenhet av myndighetsutövning och det är meriterande om du har erfarenhet inom området funktionsnedsättning SoL och LSS.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation och har ett respektfullt bemötande. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Intervjuerna sker via Skype.
Välkommen med din ansökan!
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Om Kungsholmens stadsdelsförvaltning
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1300 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna. Besök och följ gärna vår https://facebook.com/kungsholmensdf där kan du läsa mer om våra verksamheter.