OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden och vår organisation förändras varför behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare genom professionellt och respektfullt bemötande.
Myndig och Uppdrag består idag av fjorton handläggare samt samordnare och enhetschef. Tillsammans utreder och beslutar vi om samt följer upp insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, färdtjänst- och riksfärdtjänstlagen, bostadsanpassningslagen samt avgifter. Våra handläggare är uppdelade i tre undergrupper utifrån skilda lagrum och ansvarsområden.
För att kvalitetssäkra myndighetsutövningen förstärker vi nu våra team, och LSS-teamet utökas med både samordnare och ytterligare en handläggare. Vi söker därför en kompetent och driven biståndshandläggare som vill bidra till enhetens utveckling. Är det du?
Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade arbetskamrater där humor är en lika viktig ingrediens som våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar.
Som ny medarbetare tilldelas du en mentor, och deltar i introduktionsprogram.
Vi har flexsystem, såväl intern som extern handledning, kontinuerlig fortbildning, semesterväxling, friskvårdssubvention samt möjlighet att till viss del arbeta hemifrån.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare hos Myndighet och Uppdrag ansvarar du för att säkerställa rättssäkerhet och delaktighet enligt utredningsmetoden IBIC (individens behov i centrum). Som biståndshandläggare i Team 2 ska du utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt Socialtjänstlagen. Vi arbetar bland annat i det webbaserade verksamhetssystemet Combine.
Arbetsuppgifterna i Team 2 är i första hand att handlägga begäran om personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson, avlösarservice, korttidsvistelse och korttidstillsyn, boende i bostad med särskild service för barn/ungdomar eller vuxna, daglig verksamhet samt insatser som boendestöd och sysselsättning enligt SoL, delta i SIP (samordnad individuell plan) och kommunicera via Prator. Arbetet kan även komma att innehålla handläggning av andra områden vilka hanteras av Myndighet och Uppdrag.
Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och har en viktig roll i samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners med brukaren i fokus.
Arbetsplatsen är belägen centralt i Flen med nära till buss- och tågstation, men körkort är ett krav då kommunens bilar används för vissa hembesök.
Kvalifikationer
Vi söker dig med examen från Socionomprogrammet (eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig) samt med körkort och mycket god datavana.
En förutsättning för att trivas och lyckas som biståndshandläggare är att du vill ge hög service till våra kommuninvånare, att du är självgående, utvecklingsinriktad, stresstålig, strukturerad samt har intresse och fallenhet för socialt arbete.
Som person behöver du vara trygg i dig själv och i yrkesrollen som myndighetsutövare, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som biståndshandläggare och utreda personlig assistansärenden, samt har kunskaper inom IBIC och/eller ICF.
Du är lösningsorienterad och tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.
Övrigt
Tjänsten är 100% tillsvidareanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Sista ansökningsdag 2021-04-18 Ansökan sker genom anvisad länk.
Tillträde enligt överenskommelse.
Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter, bemanningsföretag och liknande.
Kontaktpersoner
Enhetschef Mika Juopperi
mika.juopperi@flen.se
Avdelningschef Maria Rosenqvist
maria.rosenqvist@flen.se
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0157-43 00 00