OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på https://lysekil.se/.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Beskrivning
Vi söker dig som vill arbeta som biståndshandläggare med inriktning LSS och socialpsykiatri.
Vuxenenheten består av 14 medarbetare som arbetar med myndighetsutövning inom olika områden samt enhetschef. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda behov, fatta beslut samt följa upp insatser beviljade enlig LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt SoL, socialtjänstlagen. Som biståndshandläggare har du ett viktigt och meningsfullt arbete framför dig där du möter medborgare som ansöker om stöd- och hjälpinsatser för att fungera i sin
vardag. Att arbeta som biståndshandläggare är ett stimulerande arbete med stor möjlighet att påverka andra människors liv.
Vi tillämpar flexavtal, möjlighet till viss tid av distansarbete, extern handledning samt friskvårdbidrag.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är trygg och stabil. Du tar lärdom av erfarenheter och feedback. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du är effektiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar
initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du agerar utifrån vad situationen kräver och du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har förmåga att sätta dig in i en annan persons situation utan att ta över personens känslor. Ditt arbetssätt präglas av gott bemötande, omdöme och struktur.
Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och är uthållig i ditt arbete.
Du har god förståelse för människors olika förutsättningar. I din roll som biståndshandläggare krävs en förståelse för vikten av god samverkan både internt och externt.
Du arbetar aktivt i enlighet med de mål, rutiner och riktlinjer som finns på enheten. Du behöver ha en problemlösande och analytisk förmåga. Du bidrar till utveckling och kvalitet inom arbetsområdet och är insatt i föränderlig rättspraxis inom aktuell lagstiftning. Du kommer ha nära samarbete med kollegor från både myndighetsdel och utförare.
Kvalifikationer
- Socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL.
- Erfarenhet av IBIC.
- B-körkort.
Kunskaper i verksamhetssystemet Combine och SAMSA är meriterande. Utdrag ur belastningsregister kommer begäras. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.