OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad för personer med funktionsvariation? Längtar du till en arbetsplats där du möts av kollegor som trivs på sitt jobb och som har närvarande chefer? Ta chansen och bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Myndigheten för äldre och funktionshinder handlägger, utreder och beslutar om äldre- och funktionsnedsattas behov. Myndigheten ansvarar även för att följa upp kvaliteten i verksamheterna. Avdelningen är uppdelad i två grupper, där den ena handlägger insatser som hemtjänst, dagverksamhet och särskilt boende (enligt SoL) samt bostadsanpassning. Den andra gruppen handlägger LSS och psykisk ohälsa. På avdelningen arbetar även en avdelningschef, en enhetschef, en avgiftshandläggare samt en boende- och en anhörigsamordnare.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare kommer du att utreda, fatta beslut och följa upp enligt Socialtjänstlagen/SoL och Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade/LSS. Målgruppen är unga och äldre som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Detta kan till exempel handla om insatser som boendestöd, personlig assistans, korttidsvistelse utanför det egna hemmet eller bostad med särskild service.
Arbetet omfattar möten med brukare, anhöriga, förvaltare/gode män, samt samarbete med hälso- och sjukvård, andra myndigheter och samarbetsparter. Vi arbetar i verksamhetssystemet LifeCare och utreder enligt IBIC (individens behov i centrum).
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• socionomexamen eller annan av arbetsgivaren bedömd som likvärdig akademisk utbildning
• goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift
• grundläggande datakunskaper
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning samt utredningsmetod enligt IBIC
• kunskap om verksamhetssystemet LifeCare
• B-körkort är önskvärt men ej ett krav
Som person är du trygg och stabil och anpassar ditt förhållningssätt till rådande situation. Du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande av andra och hanterar även stressade situationer med god självkontroll. Vidare har du god förmåga att planera, strukturera men kan snabbt ställa om ändrade omständigheter.
I din yrkesroll har du utvecklat en god förmåga till gott samarbete med olika människor, Du har ett gott bemötande, hög förmåga att fatta välgrundade beslut och ser hög rättssäkerhet som en viktig del i arbetet. Enheten präglas av samarbetsanda där varje handläggares roll är viktig för helheten.
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: SON/2023/0026/023-53
Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn! En unik del och plats i Stockholms län. I Nynäshamns kommun är det både nära till samverkan, påverkan och beslut – och nära till invånarna. Det bidrar till att arbetet både känns meningsfullt och berikande.
Som anställd i Nynäshamn kommun erbjuder vi dig möjlighet till distansarbete, förmånscykel, friskvårdsbidrag och fri tillgång till gym i kommunhuset. Vi tillämpar flextid och kortare arbetstid under sommarmånaderna och vi har en aktiv personalförening. Här finns alltid naturen runt hörnet och andrum på gångavstånd.
Välkommen hem till Nynäshamn!