OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg samt hemsjukvård. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter och sjuksköterskor. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.
Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet? Bland annat arbetar vi nu med utvecklingen av IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet.
Arbetsuppgifter
Handläggning i form av utredning och beslut enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade, LSS /Socialpsykiatri. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lagar.
Kvalifikationskrav
Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning
Arbetslivserfarenhet som biståndsutredare inom LSS / Socialpsykiatri
Körkort B
Meriterande kompetens (ej krav men önskvärt)
För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden bör du ha teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom funktionshinder. utredning, beslut, samtal, relationer, samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Erfarenhet att handlägga och biståndsbedöma Personlig assistans är en merit.
Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd exv olika dokumentationssystem. Erfarenhet av utvecklingsarbete inom aktuella områden. Är meriterande.
Personliga egenskaper
Du behöver kunna sätta den funktionshindrade personens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande samt uppmärksamma närståendes behov av stöd. Du behöver hantera synpunkter, klagomål och förslag och därav ha goda samtalsledaregenskaper. Du har förmåga att driva och genomföra förändringsprocesser. Du är stresstålig och kan arbeta intensivt och under tidspress samt hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet är en viktig egenskap. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet.
Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidaretjänst med start 241101 eller enligt överenskommelse.
Omfattning: 100 % måndag-fredag.
Kontaktpersoner
Enhetschef: Jonny Isacsson, 0240-866 35
1:e Biståndshandläggare Susanne Eriksson, 0240-868 34
Facklig kontakt
Vision: Via Ludvika kommuns växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 23/9 2024. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.