OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Säters kommun präglas av både småstad och landsbygd och ligger i hjärtat av Dalarna, med närhet till bra kommunikationer. I Säter hittar du lugnet, nära till jobbet, nära till skolan. En rikare fritid. En tryggare tillvaro.
I Säters kommun arbetar vi aktivt med värdskapsarbetet som innebär att vi verkar för ett öppet förhållningssätt och ett bemötande utöver det vanliga. Detta gör vi genom att vara stolta, äkta, tillgängliga, engagerade och respektfulla. År 2021 ska vi vara Nordens mest attraktiva inlandsregion och det goda värdskapet ser vi som en viktig del i arbetet med att nå dit.
Biståndsenheten i Säters kommun letar efter sin nästa biståndshandläggare som främst kommer att handlägga ärenden för personer över 65 år. Tjänsten är tillgänglig från februari 2023 eller efter överenskommelse.
I dagsläget består gruppen av en LSS-handläggare, en socialpsykiatrihandläggare och fyra biståndshandläggare.
Enheten bedriver i dagsläget ett utvecklingsarbete där stort fokus är på att upprätta/revidera rutiner och processer samt att vi står inför införandet av ett nytt verksamhetssystem som kommer att ha ett tydligt arbetssätt enligt IBIC och NI.
Arbetsuppgifter
I arbetet som biståndshandläggare ingår främst att självständigt utreda och fatta beslut enligt socialtjänstlagen med stöd av rättspraxis och riktlinjer. Primärt kommer du att arbeta med personer som är 65 år eller äldre men då vi är en liten grupp hjälps vi åt när en kollega behöver stöd varför du även kan komma att få hjälpa till med andra ärenden.
För att kunna skriva utredningar och fatta beslut ingår det även i tjänsten att samla in underlag till utredningen genom att ha kontakt via telefon, delta i SIP, planeringsmöten, hembesök eller möten på kontoret.
Våra samverkanspartners är den enskilde, anhöriga/närstående, kommunens utförare, den kommunala hälso- och sjukvården, demenssjuksköterska och Region Dalarna.
I tjänsten som biståndshandläggare ingår även att upprätta underlag för tandvårdsintyg.
Kvalifikationer
Du ska ha socionomexamen eller annan examen inom området som vi finner likvärdig.
Du ska ha dokumenterad kunskap om lagar och förordningar inom området.
Du ska kunna uttrycka dig mycket väl på svenska i tal och skrift då arbetet kräver muntlig kommunikation och det finns lagkrav gällande skriftlig dokumentation.
Du tycker det är roligt att utvecklas som biståndshandläggare och ser det som en positiv utmaning att ta dig an olika typer av ärenden och andra uppgifter för att utveckla gruppens arbetssätt.
Du har körkort B för manuell växellåda då kommunens tjänstebilar, för närvarande, endast har manuell växellåda. Bilkörning är ett krav för att kunna genomföra hembesök i hela kommunen.
Meriterande är flerårig erfarenhet av biståndshandläggning enligt SoL samt erfarenhet av IBIC.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som:
- är nyfiken på utveckling,
- är driven,
- är flexibel då arbetet kräver ständiga prioriteringar,
- har en personlig mognad med trygghet i sig själv och självinsikt,
- är självgående genom att själv ta ansvar för sitt arbete och driva utredningsarbetet framåt,
- är stabil i stressade situationer,
- har ett mycket gott bemötande,
- har en pedagogisk insikt och kan förmedla information till personer utifrån deras förutsättningar,
- har en språklig analytisk förmåga och därigenom kan förstå inkomna underlag och själv prestera utredningar av hög kvalitet,
- är mån om samverkan med våra samverkansaktörer,
- har ett juridiskt intresse,
- har fokus på omvärldsbevakning såsom domar och annan relevant information för arbetet och
- har en personlig lämplighet för arbetet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder ett spännande arbete i en liten kommun där vi inom sociala sektorn värnar en god samverkan med utförare och ledningsgrupp. Inom arbetsgruppen har vi ett gott samarbetsklimat med ett öppet och tillåtande klimat med en chef som ger stöd i handläggningsfrågor och i ärenden.
Som anställd i Säters kommun erbjuds du att semesterväxla då du kan byta din semesterersättning mot extra semesterdagar. Vi erbjuder friskvård i form av en friskvårdstimme per vecka eller ett ekonomiskt friskvårdsbidrag. Vi har även en hälsoförsäkring med syfte att förhindra sjukskrivning. Du erbjuds även en flexibel arbetstid med möjlighet till visst distansarbete.
Utifrån arbetslivserfarenhet kan provanställning komma att tillämpas.
Kontaktinformation
Camilla Ånnemark, Verksamhetschef, 0225-551 80, camilla.annemark@sater.se
Arbetsplats
Jönshyttevägen 6
783 32 Säter
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetsområdeschef Eva Jondelius
0225-55165
1:e socialsekreterare Gudrun Engström Larsson
0225-55165
Förvaltningschef Andreas Mossberg
0225-55152
Kommunchef Stefan Lundkvist
0225-55113
Enhetschef Fågelsången Camilla Thommes
0225-55286
Enhetschef Enbackagården Adriana Malmstedt
0243-78380
Verksamhetsområdeschef säbo och hemtjänst,Skedvigå Stig Eriksson
0225-55290
Enhetschef socialpsykiatri Pernilla Eriksson
0225-55648
Enhetschef gruppbostäder Lena Palmborn
0225-55647
Enhetschef personlig assistans Anna Skinnars
0225-55645