OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Att arbeta som biståndshandläggare inom äldreomsorg innefattar arbetsuppgifter så som handläggning, utredning och beslutsfattande enligt Socialtjänstlagen för personer över 65 år samt personer under 65 år som har demensdiagnos. Som biståndshandläggare hos oss fokuserar du på utredningsarbetet och mötet med individen – vilket kan ske både i hemmet och på sjukhus eller på ett besök hos oss. Du förväntas samarbeta och samverka med andra enheter inom kommunen samt med externa samarbetspartners, så t.ex. Regionen. Du förväntas även att tillsammans med kollegor och resultatenhetschef ta ansvar för att utveckla verksamheten. I arbetet kommer du dagligen möta människor med olika bakgrund och behov, och därför bör du vara trygg, empatisk, lyhörd och flexibel.
Myndigheten för äldre är en av fyra enheter inom Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. På enheten arbetar en resultatenhetschef som leder enheten, 3 gruppledare och 25,5 biståndshandläggare. Enheten är indelad i tre team; ett hemplaneringsteam och två mottagningsteam. Samtliga tre team har en gruppledare som är knuten till sig. Nu söker vi biståndshandläggare till både mottagningsteamen och hemplaneringsteamet. Som nyanställd hos myndigheten för äldre har du under första tiden stöd av en mentor.
Hemplaneringsteamet:
Hemplaneringsteamet arbetar tätt med region Stockholm. Biståndshandläggarna är en viktig del i att handlägga, utreda och utforma uppdrag för personer som ska hem eller till annan vårdinrättning efter sjukhusvistelse. Arbetet i hemplaneringsteamet ställer krav på flexibilitet och effektivitet, där biståndshandläggarna tar ansvar både för sitt eget men även sina kollegors arbete.
Mottagningsteamet:
I mottagningsteamen arbetar biståndshandläggarna med uppföljning av befintliga insatser, samt tar emot nyansökningar. Du blir även en viktig del i att ta emot ansökningar, anmälningar och besvara frågor både via telefon samt mejl från medborgare och utförare. Arbetet i mottagningsteam ställer krav på god förmåga att strukturera och planera arbetet.
Vem är du?
Krav:
- Socionom eller har annan universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- B-körkort
- Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga
Meriterande:
- Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och de aktuella lagstiftningarna
- Då Södertälje är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du behärskar finska i tal och skrift.
Personliga egenskaper:
- Du är trygg i dig själv, flexibel och ansvarsfull
- Du har lätt för att skapa kontakter, är noggrann och strukturerad
- Du gillar att arbeta i team men kan även arbeta självständigt
Vi erbjuder dig
Ett utvecklande och intressant uppdrag
Ett nära ledarskap
Goda möjligheter till kompetensutveckling
Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid
Friskvårdsbidrag upp till 3000 kronor per år
Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar
Välkommen till oss!
Myndigheten för äldre har sina lokaler centralt i Södertälje. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Intervjuer kommer ske löpande även under annonseringstiden.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.