OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential. Med det strategiska läget vid E4/ riksväg 27 och järnvägslinjen Kust-till-Kust (Kalmar-Göteborg) samt linjen Halmstad - Nässjö/Jönköping ser vi Värnamo som ett framtida nav för logistik för södra Sverige. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv. Vår vision lyder: "Värnamo kommun den mänskliga tillväxtkommunen. Här förverkligar du dina drömmar, skapar, upplever, är delaktig och tar ansvar."
Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i nio förvaltningar. Det totala antalet anställda är drygt 2 700 personer och kommunens årliga omsättning är cirka 2 miljarder kronor. Vi har högst skattekraft i länet.
Värnamo kommun i Småland är en tillväxtregion. Ett framgångsrikt näringsliv, hög sysselsättning, goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med drygt 33 000 invånare.
På omsorgsförvaltningen är vi fler än 1000 anställda som arbetar med att ge stöd, hjälp och service till våra medmänniskor. I vårt arbete krävs inte bara yrkeskompetens utan också empati och stort personligt engagemang. I gengäld är vår strävan att ge möjlighet till personlig utveckling både inom och utom arbetet. Vårt arbete är ett framtidsarbete. Det kan också bli Ditt framtidsarbete.
Vi söker, 2 biståndshandläggare och 1 vårdlots till omsorgsförvaltningens myndighetssektion, med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Ditt uppdrag som biståndshandläggare är att med brukaren i fokus, informera, vägleda, ta emot anmälan/ansökan, utreda, göra individuella lösningar och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen. I arbetet ingår det att följa upp beslut gentemot den enskilde samt bidra i utvecklingsarbete. Uppdraget som Vårdlots innebär att ingå i trygg och säker hemgångsteamet och vara biståndshandläggare. Trygg och säker hemgång är ett arbetssätt som innebär att brukare som är medicinskt färdigbehandlade på sjukhuset kan komma hem med den hjälp och stöd som de är i behov av för att därefter kunna ha sin vårdplanering i hemmet. Detta arbetssätt möjliggör en säkrare och tryggare omsorg/vårdövergång.
Du kommer till en arbetsplats som präglas av närhet och viljan att stötta och lära varandra i en strävan att bli allt professionella i vår yrkesutövning. Vi är väl medvetna om påfrestningarna i det dagliga arbetet och försöker skapa ett så bra arbetsklimat som möjligt. I myndighetssektionen i sin helhet är vi ett gäng med god sammanhållning. Arbetsplatsen och förvaltningen präglas av närhet och tillgänglighet, det är lätt att gå till varandra. Vi ser gärna att du tillsammans med oss fortsätter göra "vanliga saker ovanligt bra"
KOMPETENS OCH ERFARENHET
Socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Kunskap om för området gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter. Kunskap om utredning och handläggning av ärende och insatser. Förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analyser och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd. Det här kräver en god empatisk förmåga, att du är flexibel och nytänkande för att hitta de individuella rätta lösningarna. Erfarenhet av äldre- och funktions-hinderomsorg liksom kunskaper om ärendehantering i IT-system är meriterande.
Du bör ha lätt för att strukturera och dokumentera ditt arbete samt ha god kommunikationsförmåga.