Biståndshandläggare ref. nr. 171/22

Biståndshandläggare ref. nr. 171/22

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt

Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, vuxenärenden, öppenvård, biståndsärenden (SoL & LSS) integration och arbetsmarknad. Inom IFO arbetar 45 medarbetare. Individ- och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen.
Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och för att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och erbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge. Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en handläggare till biståndsenheten som arbetar utifrån lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Som handläggare hos oss träffar du människor i alla åldrar och hanterar deras ansökningar.

Uppdraget som LSS handläggare innebär att säkerställa en likvärdig och rättssäker handläggning. I arbetsuppgifterna ingår det bland annat att ta emot anmälningar, ansökningar, följa upp befintliga insatser, dokumentera, utreda, fatta beslut och vägleda personer utifrån deras behov. Samarbete och samverkan sker på individ-, grupp- och organisationsnivå så att individens behov tillgodoses. Du kommer att ha mycket kontakt med de enskilda individerna samt samarbete med kollegor, anhöriga/företrädare samt andra aktörer inom verksamhetsområdet.

På Biståndsenheten arbetar handläggare utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC). IBIC är utvecklat av Socialstyrelsen och arbetssättet är ett stöd för handläggare att på ett tydligt sätt beskriva individers stödbehov, resurser, mål och resultat.

Kompetenser
Vi söker nu en handläggare som vill vara en del av vårt arbete på biståndsenheten. Vi har ett stort engagemang om den enskilde och söker nu dig som vill dela vårt intresse för människor. Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning är det meriterande. Vi arbetar ständigt för att utvecklas och har flera spännande projekt på gång. Just nu arbetar vi för att utveckla barns delaktighet i utredningsprocessen.
Vidare har du god datorvana och är en kommunikativ person som har lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift och kan anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Din förmåga att samverka med såväl interna som externa parter är av stor vikt.
Som person är du analytisk, du kan arbeta självständigt och du har förmåga att strukturera och prioritera i arbetsuppgifterna. För uppdraget är det viktigt att du är trygg i dig själv och har ett professionellt förhållningssätt som har lätt för att knyta kontakter med andra människor och skapa förtroende.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad kan vi erbjuda dig?
Som handläggare i vår arbetsgrupp har du stöd av enhetschef och kollegor. Vi erbjuder dig flexibla arbetstider, möjlighet till viss del hemarbete, friskvårdsbidrag och ett positivt arbetsklimat som präglas av lyhördhet, öppenhet och hjälpsamhet. Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete.
Vårt jobb är inte alltid enkelt, men alltid meningsfullt. Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss!
Övrigt
Tidsbegränsad anställning på heltid fr.o.m. 2023-03-20 t.o.m. 2024-09-30
Ansökningar tas emot t.o.m. 2023-01-03.
Välkommen med din ansökan, urval sker löpande.
Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktpersoner
Rekryterande chef
Marie Blombäck, enhetschef Bistånd (SoL & LSS), familjerätt och öppenvård 0923-650 00/070-3551789 

Fackliga företrädare
Kristina Henriksson, Vision, 0923-650 00
Charlotte Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-650 00

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kalix Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 december 2022
  • Ansök senast: 3 januari 2023

Liknande jobb


25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024

25 november 2024