OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biståndsenheten svarar för socialtjänstens myndighetsutövning gällande insatser för äldre och för personer med funktionsnedsättning.
ARBETSUPPGIFTER
Vårt arbetsområde och huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
- utreda, bedöma och fatta beslut enligt gällande lagstiftning och övrigt regelverk
- vara en stödjande funktion för brukare och anhöriga
- ge service och information
- ha kontakter och samarbete med andra myndigheter
- ha ett nära samarbete med vård- och omsorgsnämndens samtliga utförare
Som biståndshandläggare handlägger du ärenden inom socialtjänstlagen. Vi dokumenterar i datasystemet Procapita samt i Meddix.
KVALIFIKATIONER
Socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som prövas likvärdig. Kunskap om myndighetsutövning och dess regelverk. Erfarenhet inom yrkesområdet är en merit. God förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt. Datavana. Körkort.
Förutom formell kompetens läggs stor vikt vid personlig lämplighet. Ett gott bemötande och ett genuint intresse för arbete med människor är viktiga egenskaper. Andra egenskaper som vi värdesätter är en positiv grundsyn, god samarbetsförmåga samt ansvarskännande.