Biståndshandläggare sökes!

Biståndshandläggare sökes!

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och forma morgondagens biståndshandläggning? Vi söker dig som vill ha ett betydelsefullt uppdrag med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande.

Tjänsten som biståndshandläggare ingår i biståndsenheten som består av 12 medarbetare som handlägger ärenden gällande LSS, hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt boendestöd. I enheten ingår också en controller som bland annat följer upp beviljad och utförd tid inom hemtjänsten. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.

Jag som blir din närmsta chef heter Eleonore Kanervisto. Jag har sedan 2010 arbetat med både myndighetsutövning och utförande av hjälp och stödinsatser till äldre och personer med olika typer av funktionsvariation. Att arbeta för en rättssäker myndighetsutövning med ett gott bemötande till våra medborgare driver mig i mitt arbete. Jag har en fantastisk arbetsgrupp på 12 personer där det råder god stämning och man hjälper och stöttar varandra i att utveckla och förbättra vår verksamhet både i det stora och i det lilla. Kumla kommun har framåtanda och visioner vilket gör att det är roligt och utvecklande att arbeta just här! Vill du bli en del av vårt team?


ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare blir din uppgift att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen och följa upp och ompröva beviljade beslut. Du kommer att ha nära samarbete och kontakter med de övriga biståndshandläggarna i enheten, med utförare, anhöriga, sjukvården och övriga aktörer. I jobbet ingår även att självständigt omvärldsbevaka och medverka i förvaltningens utvecklingsarbete.

Just nu står Biståndsenheten tillsammans med utförandet inom vård- och omsorg inför en spännande utvecklingsresa mot ett mer rehabiliterande förhållningssätt. Detta innebär att vi ser det som viktigt att bibehålla varje enskild persons funktioner och ge stöttning i de delar där förmågan brister. Detta gör vi i ett nära samarbete med utförandet. Vi har även ett tydligt fokus att arbeta för att ge kommuninvånare bästa möjliga stöd på hemmaplan, vår uppfattning är att detta bäst sker genom samverkan mellan våra enheter och andra aktörer runt individen. Att vara flexibel i att hitta de bästa lösningarna för de individer du arbetar med i samverkan med andra, kommer därför att vara en viktig del i ditt arbete.

Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chefer. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Detta handlar om både intern och extern kompetensutveckling för att hålla oss uppdaterade med gällande rättsläge och handläggning enligt arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC). Vi har de senaste åren satsat på att höja kompetensen inom IBIC för att säkerställa att alla personer vi träffar görs delaktiga i utredning om insatser. Vi erbjuder även goda möjligheter till friskvård i syfte att få hälsosamma arbetsplatser.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är bra på att möta människor i olika lägen i livet. Du är modig och bra på att hantera olika situationer som kan uppstå i dessa möten. Du kan också vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Andra egenskaper som vi ser är viktiga är att du är ansvarfull, att du kan arbeta självständigt och prioritera och att du är trygg i att fatta beslut.

Du är utbildad socionom och har erfarenhet av handläggning inom SoL. Meriterande är utbildning och erfarenhet inom IBIC, verksamhetssystemet Life Care och MI.

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen, Kumla kommun
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 mars 2023
  • Ansök senast: 2 april 2023

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Stadshuset
Kumla, 69280

Liknande jobb


15 november 2024

12 november 2024

Biståndshandläggare team SOL

Biståndshandläggare team SOL

11 november 2024

Biståndshandläggare till äldreomsorgen på Kungsholmen

Biståndshandläggare till äldreomsorgen på Kungsholmen

11 november 2024