OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?
Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande och glädjefylld arbetsmiljö?
Vad kommer du att få göra som biståndshandläggare hos oss?
Ditt huvudansvar är myndighetsutövning genom att utreda, bedöma behov och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen.
Du ansvarar även för uppföljning och kvalitetssäkring av beslut.
Du kommer att ha ansvar för ett geografiskt område där du handlägger ärenden enligt Socialtjänstlagen, gällande exempelvis hemtjänst, växelvård, trygghetslarm samt särskilt boende, för personer boende i området. Viss uppföljning sker på korttidsenheten som finns i centrala Kungsbacka.
Du kommer också att få stötta upp i planeringsteamet som handlägger ärenden som gäller personer som ska skrivas ut från slutenvården (sjukhus).
Vilken är din bakgrund?
Vi söker dig som har socionomexamen/ examen från högskolans sociala omsorgsprogram, och/ eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper kring rådande lagstiftning området myndighetsutövning och Socialtjänstlagen samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation. Goda kunskaper i IBIC är meriterande.
Du är duktig på att kommunicera med andra (internt/externt), både muntligt och skriftligt. Du är en god organisatör, ordningsam, flexibel, ansvarstagande, beslutsam och prestigelös. Det är vidare betydelsefullt att du kan arbeta självständigt, att du kan prioritera och strukturera arbetsuppgifterna. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav för uppdraget.
Vilka är vi?
Vi på förvaltningen för Vård och Omsorg är 1200 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet, ger våra invånare omsorg och sjukvård – hemma eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga formar vi en god, hälsofrämjande och säker omvårdnad där livskvalitet sätts i första rummet.
Verksamheten för Myndighetsutövning inom Vård & Omsorg består av bostadsanpassning, administration och bistånd- och avgiftshandläggning.
Biståndsenheten omfattar 23 handläggare, 2 metodhandledare samt 2 enhetschefer och vi arbetar utifrån Socialtjänstlagen (SoL). Handläggarna är uppdelade i olika områden; geografiska områden, planering- och korttidsplatser.
Vi har implementerat IBIC (Individens Behov I Centrum) som arbetsmodell och med den ett kvalitetssäkringsarbete där vi fokuserar på att arbeta med gemensamma mål och metoder. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom metoder i handläggning så som inom digital utveckling.
Intresserad?
Vi söker nu en vikarie på heltid då en av våra kollegor kommer att gå på föräldraledighet. Tillträde under november månad.
Välkommen med din ansökan redan idag eller senast den 28 augusti.
För att möta morgondagens utmaningar eftersträvar Kungsbacka kommun mångfald och jämn könsfördelning. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.