Arbetsbeskrivning
Uddevalla – en plats för hela livet
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om arbetsplatsen
Biståndsenheten i Uddevalla är en av tre enheter inom avdelningen vuxen och funktionshinder som ansvarar för myndighetsutövning och består av en erfaren och kunnig arbetsgrupp.
Genom flexibilitet och gemensamt ansvarstagande möter vi våra brukare i en äldreomsorg som står inför en spännande framtid där vi tillsammans behöver hitta de bästa lösningarna utifrån demografiska utmaningar, pandemins lärdomar och välfärdsteknikens möjligheter.
Vår arbetsplats finns i centrala Uddevalla med närhet till kollektivtrafik. Vi har möjlighet till distansarbete och du får en bra introduktion genom arbetsledare och erfarna kollegor.
Till våren kommer av våra medarbetare gå i pension varför vi söker en biståndshandläggare till vårt härliga team.
Arbetsuppgifter
- Ta emot ansökningar, utreda och fatta beslut om insatser för vår målgrupp, samt att följa upp besluten, enligt Socialtjänstlagen.
- Planera hem personer från sjukhus för en trygg och säker vårdövergång.
- Ge relevant information och vägledning inom ramen för vår serviceskyldighet.
- Samverka internt inom kommunen och externt med exempelvis hälso- och sjukvård och andra myndigheter.
- Vara delaktig i att utveckla enhetens arbete.
Vi söker dig som
Vi lägger stor vikt vid din personlighet och söker dig som bidrar till vårt goda arbetsklimat och som vill göra skillnad för våra brukare. Du som tycker om att arbeta i team såväl som självständigt samt gillar att dela med dig av din kunskap. Du ska vara stresstålig, initiativtagande och hanterar utmaningar på ett konstruktivt sätt. För att trivas i rollen bör du ha fallenhet för att bygga relationer då du kommer ha många kontaktytor, både internt och externt. Vi önskar att du som söker är nyfiken och kreativ och gillar utveckling. Rollen kräver att du arbetar rättssäkert och har ett strukturerat arbetssätt samt god prioriteringsförmåga.
Kvalifikationer
- Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- B-körkort
Meriterande är det om du har:
- Erfarenhet av biståndshandläggning för äldre
- Erfarenhet av arbetssättet IBIC
- Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare VoO
- Erfarenhet av arbete i vårdplaneringssystem SAMSA
Övrigt
Urval och intervjuer sker löpande under rekryteringstiden.
Provanställning kan komma att tillämpas.
__________________________
För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning.
Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.