OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Vår verksamhet består av biståndshandläggare SoL, boendesamordnare, avgiftshandläggare och sjuksköterskor. Målgruppen är personer som söker om stöd och hjälp och som är över 18 år. Vår målgrupp ökar. Det ställer krav på att vår verksamhet vågar prova på nya arbetssätt för att bäst tillgodose välfärdens utmaningar. Hos oss provar vi därför nya arbetssätt och utvärderar ständigt. Du kommer att ha en viktig roll i Hemvården där det tvärprofessionella teamarbetet är ett vedertaget arbetssätt.
Du förväntas agera utifrån vår värdegrund i alla kontakter samt arbeta utifrån ett proaktivt arbetssätt.
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare kommer du att arbeta med att utreda rätten till olika insatser, bedöma och fatta beslut enligt socialtjänstlagen. Arbetet innebär även rådgivning, planering, samordning, hembesök samt uppföljning av biståndsbeslut. Detta förutsätter ett nära samarbete med kund, anhöriga samt med interna och likväl externa samverkanspartners.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten förutsätter eftergymnasial utbildning i socialt arbete, till exempel socionomexamen, sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning i äldre skolsystem. B-körkort för manuellt växlad bil är ett krav.
Meriterande är erfarenhet av målgruppen eller liknande arbete samt erfarenhet av myndighetsutövning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av datasystemet Treserva samt kunskap om metodiken IBIC.
Som person har du lätt för att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har förmågan att anpassa dig till förändrade förhållanden. Du uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ och du har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov.
Du trivs med att arbeta enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl samt slutför det som påbörjats och håller deadlines. Vi ser gärna att du har en hög förmåga att leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Du har lätt för att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.