OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!
Biståndsenheten på Orust kommun består av fem biståndshandläggare som arbetar mot äldreomsorgen, de sitter i nyrenoverade lokaler i kommunhuset, centralt beläget i Henån. Arbetsgruppen har närhet till varandra och alla är måna om att stödja varandra i arbetet. Varje vecka har vi handläggarträff där vi stämmer av mer komplicerade ärenden. Biståndsenheten arbetar med IBIC. Vi utvecklar även vårt arbetssätt för att möta upp den nya samverkanslagen vid utskrivning från slutenvården.
Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta med att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. I biståndsenhetens uppdrag ingår att planera hem personer från sjukhus. Inriktningen och typ av arbetsuppgifter varierar över tid, beroende på hur behovet i verksamheten ser ut, samt egna önskemål. Ärendefördelning sker utifrån ett geografiskt område. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och dennes behov. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med brukare, anhöriga, andra myndigheter och verksamheten som verkställer besluten. Dokumentation görs för närvarande i dokumentationssystemet Procapita, men kommer att övergå till Lifecare.
Din kompetens
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper inom gällande lagstiftning och regelverk, och gärna erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom äldreomsorg. Arbetet kräver att du har god analytisk förmåga och är välstrukturerad. Du har lätt för att uttrycka dig både i tal och skrift.
Vid sidan av kraven på kompetens är det viktigt att du är en positiv, lösningsfokuserad person. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och vilja att bidra till verksamhetens utveckling. God samarbetsförmåga är ett måste då vi samverkar med andra, både inom och utom sektorn. Du ska kunna arbeta självständigt. Erfarenhet från arbete enligt individens behov i centrum, IBIC är meriterande.
Intervjuer sker 26/3 och 27/3
Arbestid/varaktighet: Heltid tillsvidare
Tillträdelsedag: 20-05-01 eller enligt överrenskommelse
Övriga upplysningar: Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
För alla personer som ska arbeta med direkt stöd till brukare inom Sektor omsorg eller arbeta inom HR enheten/Ekonomienheten kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.