OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biståndsverksamheten är en arbetsplats med cirka 40 medarbetare, detta härliga gäng består av olika yrkesroller biståndshandläggare, bostadsanpassningshandläggare och administrativa handläggare.
Biståndsverksamheten har en fin sammanhållning kollegor emellan och är ett glatt gäng som tillsammans kan överkomma alla hinder. Vi stöttar och är måna om varandra i alla situationer. Arbetsgruppen har nära till humor och skratt vilket är en ventil som är bra för själen och som många gånger får oss att göra det lilla extra både för våra Borlängebor och för varandra. En verksamhet där chefer både på enhetsnivå likväl som på verksamhetsnivå är samspelta och brinner för sina uppdrag. Det ger en harmoni för oss medarbetare i ett tufft uppdrag.
Kort och gott så är vi en fantastisk arbetsgrupp i alla led som tillsammans driver verksamheten framåt och där cheferna tillåter alla att växa på egna villkor
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
Har du lust att bli en i teamet?
ARBETSUPPGIFTER
Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning/biståndshandläggning för Borlängebor med olika former av funktionsnedsättning. Verksamheten är lagstyrd och arbetar utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Kärnan i verksamheten är att utreda enskilda Borlängebors behov av och rätt till stöd och hjälp från kommunen. Mål inom verksamheten är en skyndsam och rättssäker handläggning. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Viva. Som biståndshandläggare inhämtar du tillräckliga underlag för att göra en rättssäker biståndshandläggning. Du förväntas hålla i utredningssamtal med Borlängebor i olika livssituationer, ha ett professionellt förhållningssätt och ha förmåga att prioritera i ditt arbete. Utöver den som söker om stöd finns det ofta behov av samverkan med Region Dalarna, försäkringskassa, skola, andra myndigheter med flera. Beslut om rätt till insats/bistånd fattas utifrån delegationsordning. Delegationsordningen ger biståndshandläggare ett stort ansvar då de flesta beslut är delegerade.
Verksamheten har implementerat arbetsmetoden IBIC (Individens behov i centrum), vilket förespråkas av socialstyrelsen, metoden stödjer och säkerställer att Borlängebon ges rätt stöd. Verksamheten är indelad i olika team utifrån målgrupp: äldre, personer som omfattas av LSS, personer med psykisk ohälsa och funktionshinderomsorg. En biståndshandläggare har egna ärenden vilket innebär stort eget ansvarstagande, samtidigt så finns det ett nära stöd och samverkan med kollegor och chefer.
Utöver verksamhetens huvudsakliga uppdrag har man som biståndshandläggare sidouppdrag t.ex. deltagande i olika samverkansforum med verkställighet och andra huvudmän. Verksamheten driver sina utvecklingsarbeten genom medarbetares aktiva engagemang. Biståndshandläggare deltar även i kommunens olika projekt som berör/påverkar verksamheten. Verksamheten gillar att ligga i framkant och vara med där det händer. Vi satsar på kompetensutveckling för våra medarbetare. Verksamhetens värdegrundsarbete är ständigt aktivt och i verksamheten finns det flera värdegrundsambassadörer men också friskvårdsinspiratörer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är högskoleutbildad socionom alt. har utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha kunskap i att med lagstöd kunna dokumentera och fatta beslut i ärenden. Eftersom arbetet innefattar mycket dokumentation och möte med Borlängebor vill vi att du har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Det ses som meriterande om du är van med att hålla i samtal, skapa relationer och anpassa ditt förhållningssätt beroende på personen du möter. Det är även meriterande om du tidigare arbetat aktivt med utvecklingsfrågor. Behärskar du ytterligare språk utöver svenska, är utbildad inom IBIC, MI-samtal och socialrätt samt har tidigare arbetslivserfarenhet av biståndshandläggning och/eller myndighetsutövning anses det som meriterande.
Det är meriterande om du har B-körkort för manuellt växlad bil då vi gör hembesök i hela kommunen.
Som person söker vi efter dig som är analytisk vilket i detta arbete innebär att analysera innehåll och underlag, därtill ser vi att du också har en förmåga att dra snabba slutsatser, allt för att kunna fatta rätt beslut. Självklart visar du stor öppenhet mot de människor du möter och ger rätt stöd utifrån var varje person befinner sig. Du är modig och kan pedagogiskt förmedla beslut, positiva som negativa till berörda personer. Vidare har du en förmåga att kunna prioritera och strukturera dina arbetsuppgifter samt att kunna planera, driva utvecklingsarbete och samverka med andra aktörer. Vi vill också att du är en fena på att tänka lösningsfokuserat samt att du är social och utåtriktad.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Paulina Karlsen, verksamhetschef
0243-740 36, 070-667 4036
Vision, Malin Hed
0243-740 37
Ledarna, Eva Jonsson
0243-746 67
SSR, Annika Lindgren
Bodil Linder, HR-konsult
0243-665 72
Frågor om ansökan: Minna Bergman
0243-748 66
Paulina Karlsen, verksamhetschef
0243-740 36
Veronika Eliasson, Enhetschef
0243-736 68
Veronica Eliasson, enhetschef
0243-736 68
Enhetschef Karin Eriksson
0243-736 68