OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet.
Enhet myndighet HVO tillhör Socialförvaltningen i Lomma kommun och arbetar på uppdrag av socialnämnden. Syftet med verksamheten är att ge Lomma kommuns äldre och personer med funktionsnedsättningar, stöd och hjälp för att kunna leva ett självständigt liv. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och att tillsammans i multiprofessionella team, utreda och bedöma individuella behov samt fatta beslut och följa upp beslutade insatser i enlighet med socialtjänstlagen. I vårt uppdrag ingår även att ge service och information om kommunens uppdrag och insatser.
Vi söker nu en sommarvikarie som kan arbeta någon gång under perioden 1/6-31/8. Vikariatet kommer i första hand förläggas under en sammanhängande period om 10 veckor med viss möjlighet till flexibilitet utifrån den som söker och verksamhetens behov. Är du nybliven pensionerad biståndshandläggare eller har du nyligen gjort praktik som biståndshandläggare eller vill du bara ha möjlighet att ta ett tillfälligt uppdrag, se då hit!
Enhetens arbete styrs av kommunens gemensamma värdegrund som utgår från Öppenhet, Respekt och Ansvar. Att vara en värderingsstyrd organisation innebär att alla vi som arbetar i Lomma kommun är bärare av våra värderingar. Det påverkar vårt arbete, vårt engagemang och vårt bemötande, men också hur vi förhåller oss till varandra, våra medborgare och samarbetspartners.
I enheten arbetar idag 9 stycken skickliga medarbetare med många års erfarenhet inom socialtjänsten och som brinner för det sociala arbetet mot äldre och personer med funktionsnedsättningar. Vi värnar om varandras arbetsmiljö och det finns en god stämning i arbetsgruppen. Enhetens medarbetare arbetar aktivt med brukaren i fokus och till att påverka utvecklingen i organisationen framåt.
Tillträde sker enligt överenskommelse. Urval kommer ske löpande och vi ser fram emot just din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget för tjänsten som biståndshandläggare SOL kommer att vara att ansvara för myndighetsutövning i form av att utreda, bedöma, besluta och följa upp beslut för äldre och personer med funktionsnedsättningar enligt SOL mot ordinärt boende och i förekommande fall även särskilt boende. I arbetet ingår att ha kontakt med den enskilde och eventuella företrädare eller anhöriga samt att kunna arbeta tillsammans i team med andra yrkeskategorier och ta hjälp av kompetensen runt brukaren. Arbetet innebär hög grad av självständighet i sitt uppdrag samt ett nära samarbete och samordning med andra professioner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst 6 månaders erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning enligt SOL (motsvarande en termins praktik inom socionomutbildningen) samt är förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet av Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC samt har arbetat aktivt i verksamhetssystemen Mina planer, Procapita och LifeCare.
Som medarbetare hos oss är det viktigt att du har förmågan att arbeta självständigt, att du är målmedveten och ansvarstagande utifrån ditt och enhetens uppdrag. Du kan uttrycka dig på ett professionellt sätt både i tal och skrift. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och har lätt för att prioritera. Du har även förmåga att hantera och granska synpunkter och klagomål. Om du liksom vi gärna blandar upp arbetsuppgifternas allvar med humor och skratt på fikaraster och luncher tror vi att du kommer trivas hos oss.
För att nå en så god matchning mellan oss som arbetsgivare och dig som sökande ber vi dig att besvara nedanstående frågor som ett avgränsat avsnitt i ditt personliga brev. Dina svar kommer att utgöra en del i vår urvalsprocess.
1. Välj den av dina kompetenser som bäst matchar vår beskrivning av tjänsten som biståndshandläggare och förklara a) hur du har skaffat dig den kompetensen b) hur den kommer till uttryck i ditt dagliga arbete.
2. Beskriv ett positivt samarbete från arbetslivet som du var en del av, beskriv vad du bidrog med och vad du lärde dig av det.
3. Hur arbetar du med struktur i ditt arbetsliv och vardag samt vilka faktorer nyttjar du för att slutföra en arbetsuppgift i tid?
ÖVRIGT
I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.