OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till ett viktigt jobb i Härryda kommun!
Vill du arbeta med kompetenta och inspirerande kollegor på en enhet med väldigt god sammanhållning? Vill du ha snabba och goda kommunikationer till och från jobbet? Är du en ansvarstagande person som trivs i rollen som myndighetsutövare och har ett rättssäkert arbetssätt? Då har vi jobbet för dig!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun blev utsedd till årets superkommun i klassen storstadskommun i Dagens Samhälles årliga ranking 2022. Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Till centralorten Mölnlycke, där socialtjänsten har sitt kontor, är det 10 minuters bilfärd alternativt 15 minuters bussfärd från centrala Göteborg. Busshållplatsen ligger i anslutning till kommunhuset och de finns flera möjligheter till gratis parkering.
Vår enhet har en god kollegial sammanhållning med stort engagemang, kompetens och kunskap. Vi möjliggör ett stimulerande och ansvarsfullt arbete, där kompetensutveckling och omvärldsbevakning är en viktig del i arbetet hos oss. Vi har ett utvecklande yrke med en mångfald av digitala samt fysiska möten. På vår enhet har vi kunniga handläggare samt coachande metodhandledare och chef som litar på din förmåga och kompetens och hjälper dig att växa i yrket. Du kommer att få vara med och utforma en arbetsplats som du och handläggarna trivs på.
Vi sitter i ljusa och fina lokaler i centrala Mölnlycke med närhet till butiker och restauranger samt goda kollektiva förbindelser. Vi har ett bra flexavtal, så du har goda möjligheter att styra dina arbetstider. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag samt frukost varje morgon och frukt på eftermiddag för 180 kronor/månaden. Hos oss har du möjlighet att arbeta på distans i samråd med din chef. I Härryda kommun har vi konkurrenskraftiga löner.
Introduktionen är grundlig och anpassas efter din kompetens. Vår strävan är att alla handläggare ska ges möjlighet att ha ett eget arbetsrum. Du har tillgång till ärendehandledning genom enhetens metodhandledare med utökat verksamhetsansvar som finns på plats för att bistå och vägleda i det dagliga arbetet.
ARBETSUPPGIFTER
Handläggarenheten ansvarar för utredning, bedömning och beslut enligt delegationsordning om insatser enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL) för vissa målgrupper. Enheten ansvarar även för myndighetsutövning inom lag om bostadsanpassningsbidrag. Vidare har verksamheten i uppdrag att informera enskilda och grupper om verksamhetsområdet, ta ut rätt avgifter för insatser och se till att ersättning utgår till andra enheter som utför insatserna.
På enheten arbetar nio stycken omsorgshandläggare, fyra stycken LSS-handläggare, två metodhandledare, en handläggare som utreder rätten till bostadsanpassningsbidrag, två avgiftshandläggare samt en enhetschef.
Enhetens huvuduppdrag är att inom ramen för kommunens direktiv för handläggningstid tillgodose behovet av stöd och omsorg till kommunens invånare.
Till enhetens uppgifter hör även att:
· utreda och fatta rättssäkra beslut enligt SoL, LSS samt lagen om bostadsanpassningsbidrag
· utföra viss handläggning av boendeärenden (ansökningar om kommunala kontrakt)
· följa upp beslut om beviljade insatser och vid behov göra nya prövningar av beslut
· säkerställa att arbetet bedrivs efter aktuella riktlinjer och rutiner
· säkerställa arbetssätt som ger enhetliga bedömningar så att kommuninvånare behandlas lika oavsett handläggare
· säkerställa att fakturor gällande avgifter hanteras korrekt.
Nu söker vi på Handläggarenheten dig som vill bli vår nya kollega med huvudsaklig inriktning gentemot SoL handläggning, där vanligt förekommande arbetsuppgifter är utredning av stödinsatser i hemmet, korttidsboende samt särskilt boende. Andra arbetsuppgifter kan vara samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter, utvärdera, följa upp och göra nya prövningar av beviljade insatser.
KVALIFIKATIONER
Du som sökande är utbildad socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver även ha tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, från antingen biståndsenhet äldreomsorg eller myndighet funktionshinder. Goda kunskaper om gällande lagstiftning och samverkande myndigheter är meriterande liksom tidigare erfarenhet av myndighetsfrågor inom försörjningsstöd samt individ- och familjeomsorg. Det är även meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva och IBIC.
Du har ett gott bemötande, gillar att samarbeta och utför dina arbetsuppgifter med ett genuint intresse. Du förstår också vikten av god dialog och samarbete för att nå gemensamma mål och likaväl som att du önskar bli del av en arbetsgrupp med kollegialt stöd. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och din vilja och förmåga att bidra till ett positivt arbetsklimat.
Vi ser gärna att du är en person som gillar att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter samtidigt som du är öppen för att lära dig av andra. Som person är du tydlig, strukturerad och har en positiv inställning. Du är trygg i dig själv och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Vidare är du lojal och handlar i enlighet med beslut, mål, policys och riktlinjer som finns för verksamheten. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god datorvana.
För att erhålla anställning inom sektor utbildning, kultur och fritid, samt sektor socialtjänst, ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
ÖVRIGT
Vi påbörjar rekryteringsarbetet efter hand som ansökningarna kommer in.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.