Biståndshandläggare SoL, vikariat

Biståndshandläggare SoL, vikariat

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden och vår organisation förändras varför behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare genom professionellt och respektfullt bemötande.
Myndig och Uppdrag består från och med september 2021  av sexton handläggare samt två samordnare och enhetschef. Tillsammans utreder och beslutar vi om samt följer upp insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, färdtjänst- och riksfärdtjänstlagen, bostadsanpassningslagen samt avgifter. Våra handläggare är uppdelade i tre undergrupper utifrån skilda lagrum och ansvarsområden.
 Vi söker nu en kompetent och driven medarbetare då en av våra kollegor kommer gå på föräldraledighet. Är du den nya medarbetaren? 
Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade arbetskamrater där humor är en lika viktig ingrediens som våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar.
Som ny medarbetare tilldelas du en mentor, och deltar i introduktionsprogram.
Vi har flexsystem, såväl intern som extern handledning, kontinuerlig fortbildning, semesterväxling, friskvårdssubvention samt möjlighet att till viss del arbeta hemifrån.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare hos Myndighet och Uppdrag ansvarar du för att säkerställa rättssäkerhet och delaktighet enligt utredningsmetoden IBIC (individens behov i centrum). Som biståndshandläggare i Team 1 ska du utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL). Vi arbetar bland annat i det webbaserade verksamhetssystemet Combine
Arbetsuppgifterna i Team 1 är i första hand att handlägga hemtjänstärenden, korttidsvistelse, dagverksamhet, särskilt boende, delta i SIP (samordnad individuell plan) och kommunicera via Prator. Arbetet kan även komma att innehålla handläggning av andra områden vilka hanteras av Myndighet och Uppdrag.
Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och har en viktig roll i samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners med brukaren i fokus.
Arbetsplatsen är belägen centralt i Flen med nära till buss- och tågstation, men körkort är ett krav då kommunens bilar används för vissa hembesök.
 
Kvalifikationer
Vi söker dig med examen från Socionomprogrammet (eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig) samt med körkort och mycket god datavana. 

En förutsättning för att trivas och lyckas som biståndshandläggare är att du vill ge hög service till våra kommuninvånare, att du är självgående, utvecklingsinriktad, stresstålig, strukturerad samt har intresse och fallenhet för socialt arbete.
Som person behöver du vara trygg i dig själv och i yrkesrollen som myndighetsutövare, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som biståndshandläggare, samt har kunskaper inom IBIC och/eller ICF. 
 
Du är lösningsorienterad och tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.


Övrigt

Tjänsten är ett vikariat om 100% under föräldraledigheten. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde 2021-10  eller enligt överenskommelse, med varaktighet till dess den föräldraledige återgår i tjänst (dock längst t.o.m 2022-11) 
Sista ansökningsdag 2021-10-03. Ansökan sker genom anvisad länk.


Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter, bemanningsföretag och liknande.
 
Kontaktpersoner
Enhetschef Mika Juopperi 
mika.juopperi@flen.se
 

Samordnare Amanda Kummelstam Thunberg
amanda.kummelstam.thunberg@flen.se  
 
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0157-43 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 september 2021
  • Ansök senast: 3 oktober 2021

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024