OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.
Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Bland annat arbetar vi nu med utvecklingen av IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet.
Arbetsuppgifter
Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen, SoL och enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade, LSS. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lagar.
Kvalifikationskrav
Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete. Arbetslivserfarenhet som biståndshandläggare. Arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet.
Meriterande kompetens (ej krav men önskvärt): För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden som avser äldre personer bör du ha teoretiska kunskaper och praktisk färdigheter inom följande områden: äldre, åldrande, funktionshinder. utredning, beslut, samtal, relationer samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Procapita/LifeCare. Erfarenhet av utvecklingsarbete inom aktuella områden.
Personliga egenskaper: Kunna sätta den äldre och funktionshindrade personens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande. Kunna uppmärksamma närståendes behov av stöd. Kunna ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag. Ha goda samtalsledaregenskaper. Förmåga att driva och genomföra förändringsprocesser. Kunna arbeta intensivt och under tidspress, hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet. Körkort krävs.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning. From snarast, heltid måndag-fredag.
Kontaktperson
TF Enhetschef Susanne Eriksson 0240-86834
Facklig kontaktperson
Vision: via Ludvika kommuns växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7/6 2020. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.