Biståndshandläggare SoL/LSS

Biståndshandläggare SoL/LSS

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett arbete där du gör skillnad för andra människor? Välkommen till oss på Myndighetsenheten i Aneby kommun. Hos oss kommer du att arbeta i ett härligt gäng med stor arbetsglädje, där vi stöttar varandra i det dagliga arbetet. I och med en föräldraledighet söker vi dig som är intresserad av ett vikariat hos oss.

Som Biståndshandläggare i Aneby arbetar vi teambaserat, det betyder att du kan komma ansvara för både handläggning av LSS (Lagen om stöd och Service) ärenden och utredningar via SoL (Socialtjänstlagen).

Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: http://www.aneby.se/jobbahososs

ARBETSUPPGIFTER
• Utreda, handlägga och bedöma i ärenden.
• Fatta beslut enligt delegation och riktlinjer.
• Göra uppföljningar och utvärderingar av beslutade biståndsinsatser.
• Planera, genomföra och följa upp det egna arbetet utifrån lagstiftning, målsättningar, uppdrag och prioriterade områden.
• Samverka med externa aktörer.


KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan högskole-/universitetsutbildning som bedöms likvärdig.

Kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter. Kunskap om utredning och handläggning av ärenden och insatser. Förmågan att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd.
Arbetet kräver att du är flexibel, självständig och nytänkande, för att hitta de individuellt rätta lösningarna. Vi sätter värde på att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar, och har god samarbetsförmåga.

Eftersom arbetet innebär möten med människor i olika skeden i livet är det viktigt att du har empatisk förmåga. Du tycker om att ge god service, du har medborgaren i fokus och du behärskar det svenska språket i tal och skrift.

Körkort B är ett krav. Tidigare erfarenheter av socialt arbete eller myndighetsutövning är meriterande, men inte nödvändigt.

ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helena Martinson (Enhetschef)
0380 - 46101
Kerstin Carlsson (MAS)
0380 - 46104
Maria Lundblom-Bäckström (Facklig)
0380 - 46100
Per Hansson
0380-46 271
Emma Johansson
0380-46196
Annie Stenstrand
0380-46243
Gunnel Bergander (Vision)
0380-46219
Enhetschef Funktionsomsorg Carola Albertsson
0380-46142
Enhetschef HSL Mikael Löfgren
0380-46101
Arbetsterapeut Pernilla Sjöö
0380-46534

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Aneby kommun, Sociala avdelningen
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2020
  • Ansök senast: 27 september 2020

Besöksadress

Storgatan 48 Aneby
None

Postadress

None
Aneby, 57822

Liknande jobb


Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024

15 november 2024