OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Biståndsenheten ansvarar för att handlägga ansökningar om bistånd enligt SoL med inriktning äldreomsorg och socialpsykiatri, samt begäran om insatser enligt LSS för barn och vuxna.
Hos oss arbetar 16 biståndshandläggare, varav tio riktade mot äldreomsorg och sex mot område funktionsnedsättning. Två 1:e socialsekreterare ansvarar för ärendehandledning, metodstöd och leder och fördelar vardagsarbetet. På enheten finns också kollegor som ansvarar för färdtjänst och riksfärdtjänst, avgiftshandläggning och administration samt boendesamordning och korttidskoordinering. Vi sätter värde i att ha nära till varandra och lär och utvecklas dagligen i våra uppdrag.
Vi jobbar aktivt med ett hållbart arbetliv och då vakanser löpande uppstår på enheten t ex vid andra uppdrag i organisationen eller föräldraledigheter, rekryterar vi nu till en pooltjänst som kan komma att riktas åt såväl SoL som LSS utifrån verksamhetens behov.
Som biståndshandläggare inom äldreomsorg ansvarar du tillsammans med 10 erfarna kollegor för att utreda, besluta och följa upp beslut enligt SoL. Vi arbetar enligt en brukarcentrerad modell med samordningsteam, där man som handläggare ansvarar för ett geografiskt område och arbetar mycket nära hemtjänst och legitimerad personal på sitt område. För att säkra en så jämn ärendefördelning som möjligt har vi på enheten också delat upp oss i mindre grupper som täcker för varandra och stöttar upp vid tillfälliga toppar.
Som handläggare LSS/socialpsykiatri är vi sedan ett år tillbaka indelade i vuxen respektive barn, och ärendefördelning sker datumvis som grund. Vi utreder enligt både SoL och LSS, och har många samverkansytor.
Som biståndshandläggare i Vänersborgs kommun erbjuder vi dig regelbunden ärendehandledning och metodstöd av 1:e socialsekreterare, engagerade och erfarna kollegor och en organisation som värdesätter samverkan och där det aldrig är långt till varandra. Varje handläggare har en individuell kompetensutvecklingsplan, och i höst startar vi ett projekt med förtroendetid där 10% av arbetstiden avsätts för egen kompetensutveckling och reflektion.
Arbetsuppgifter
- Handläggning av anmälningar och ansökningar enligt SoL och handläggning av begäran om insatser enligt LSS innefattande utredningssamtal, dokumentation, sammanställa och bedöma beslutsunderlag i enlighet med aktuell lagstiftning, praxis och rutiner.
- Systematiskt uppföljningsarbete
- Överklagningsprocesser
- Arbete med trygg och säker utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
- Föredragningar av ärenden för socialutskott, förvaltningsrätt etc
- Information till enskilda och grupper
- Arbete med samordnade individuella planer (SIP) och Individuell plan (IVP)
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller har likvärdig högskoleutbildning (minst 180 HP) innefattande socialrätt.
För att kunna ta dig an det här uppdraget tror vi att du har flera års erfarenhet som biståndshandläggare eller LSS-handläggare. Har du erfarenhet från båda delar är det meriterande, liksom vana att utreda enligt IBIC.
Vi förutsätter att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp, och är trygg i att hålla svåra samtal och möta personer i utsatta livssituationer. Du strävar alltid efter att ha ett bemötande som imponerar, och bidrar med kompetens och engagemang till verksamhetens löpande utveckling till gagn för personerna vi är till för.
Villkor
Tillträde 2021-10-01 eller enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer att ske 7 september.
Övrigt
Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.
Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta introduktionen genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans.
Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vår sida jobba i kommunen.
Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du här.
Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.