Biståndshandläggare SoL/LSS

Biståndshandläggare SoL/LSS

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.

 

Vill du jobba i ett piggt och glatt team med mycket humor, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Bland annat arbetar vi nu med utvecklingen av IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar som spindeln i nätet.

Arbetsuppgifter

Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.

I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten sk. SIP, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lagar. Vissa andra arbetsuppgifter kan tillkomma.

Kvalifikationskrav

Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete. Arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet.

Meriterande kompetens (ej krav men önskvärt): Arbetslivserfarenhet som biståndsutredare. Teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom följande områden: äldre, åldrande, funktionshinder, utredning, beslut, relationer, samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Procapita/LifeCare.

Personliga egenskaper: Kunna sätta den äldre och funktionshindrade personens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande. Kunna uppmärksamma närståendes behov av stöd. Kunna ta emot och hantera synpunkter, ev. klagomål och förslag. Ha goda samtalsegenskaper. Förmåga att driva och genomföra förändringsprocesser. Kunna hantera tidspress. Formulera sig väl i tal och skrift. Kunna prioritera och strukturera sitt arbete. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt läggas på personlig lämplighet. Körkort är ett krav.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning, startdatum efter överenskommelse, heltid, måndag-fredag

 

Kontaktpersoner

Enhetschef Jonny Isacsson tel. 0240 – 866 35

1:e Biståndshandläggare Susanne Eriksson 0240 – 868 34

Fackliga kontaktpersoner

Vision : via kommunens växel 0240 – 860 00

Vårdförbundet : via kommunens växel 0240 – 860 00

Akademikerförbundet SSR : via kommunens växel 0240 – 860 00

 

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 210906.

Vi tar endast emot ansökningar via vårat rekryteringssystem.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 augusti 2021
  • Ansök senast: 16 september 2021

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb