Biståndshandläggare till Äldreförvaltningen

Biståndshandläggare till Äldreförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Äldreförvaltningens Myndighetskontor söker

Biståndshandläggare- två tillsvidaretjänster och tre vikariat (föräldraledighet)

Myndighetskontoret är den del av Äldreförvaltningens samlade verksamhet som utför myndighetsutövning utifrån socialtjänstlag och lag om bostadsanpassning. Vi ansvarar för biståndsbedömning till kommuninvånare över 65, fattar beslut om bostadsanpassning och ansvarar för utredning och avgiftshandläggning för kommuninvånare oavsett ålder. Vårt arbete präglas av att människor ska mötas med respekt och kunna leva ett aktivt och tryggt liv med bibehållet oberoende.

Myndighetskontoret i Äldreförvaltningen är inne i ett spännande utvecklingsarbete för att möta den demografiska utvecklingen där andelen äldre ökar och vi går mot en välfärd med teknikutveckling.
Vår verksamhet utökar och vi behöver ytterligare anställa två biståndshandläggare. Utöver det behöver vi anställa tre biståndshandläggare på vikariat då vi har tre av våra medarbetare som kommer att gå på föräldraledighet under hösten.

Uppdrag
Att arbeta som biståndshandläggare på Myndighetskontoret innebär att du ansvarar för att utreda behov av bistånd, göra bedömning och fatta beslut enligt socialtjänstlagen på delegation för personer över 65 år. I uppdraget som biståndshandläggare ingår även att medverka i planering/samordning av insatser samt samverka både internt och externt med utförare och andra samarbetspartners. Arbetet och dokumentation sker bland annat i verksamhetssystemen Procapita/Life Care och Prator. Vi utgår ifrån IBIC modellen i våra bedömningar. Arbetet är inriktat mot kvalitet och rättssäkerhet med brukaren i fokus.

Kvalifikationer  
Vi söker dig som har en utbildning till Socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Fördjupad utbildning inom juridik såsom exempelvis förvaltningsrätt eller Socialtjänstlagen är meriterande. Erfarenhet av arbete med inriktning mot äldreomsorg är önskvärt.
Uppdraget som biståndshandläggare kräver goda kunskaper gällande lagstiftning och tillämpning inom socialtjänstens område (SoL), kunskaper och erfarenhet av LSS lagstiftning är meriterande.

Då uppdraget kräver ett väl fungerande samarbete mellan olika myndigheter, utförare och brukare/anhöriga behöver du som person ha god samarbetsförmåga och vara strukturerad. Du ska ha förmåga att arbeta självständigt men även ha lätt för att fungera i team. Vi ser att du är kreativ, flexibel och positivt inställd till att bidra till utveckling av nya arbetsformer utifrån nya krav och aktuell forskning.

Som handläggare behöver du ha goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt , samt god datorkunskap då höga krav ställs på kommunikation och dokumentation.

B-körkort är krav.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Om tjänsten
Två tillsvidareanställning med tillträde from den 1 oktober eller enligt överenskommelse.
Tre föräldravikariat med tillträde from den 1 oktober eller enligt överenskommelse.

Karlskrona kommun arbetar med Heltid som norm och erbjuder därför 100 % i sysselsättningsgrad.

Provanställning kan komma att tillämpas.


Kontaktpersoner
Bella Xhemajli, Avdelningschef, telefon 0455 -30 34 34
Irina Navasardjan, Biträdande Avdelningschef, telefon 0455-32 20 14

Fackliga företrädare  
Bebben Malmström, Vision telefon 0455-30 48 65

Ansökan
Skicka din ansöka, urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Tjänsten söks via Karlskrona kommuns rekryteringsverktyg, se länken nedan!

Övrigt
Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisktillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 30 juni 2022. Vänligen ange löneanspråk i ansökan.
Urval och intervjuer kan komma att ske fortlöpande under ansökningstiden.
Tjänsten söks via Karlskrona kommuns e-rekryteringssystem, se länk nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mats Dahl
0455-30 36 23
Marianne Hansson
0455-303018
Birgitta Strelert

Maria Persson

AnnSofie Johansson

Sussie Rantil

Lena Dehlin

Henning Fuhrman

Henning Fuhrman
0455-30 47 57
Johan Johansson
0455- 30 36 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlskrona kommun
  • 5 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2022
  • Ansök senast: 30 juni 2022

Besöksadress

Hamngatan 7 B
None

Postadress

Hamngatan 7 B
Karlskrona, 37183

Liknande jobb


Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024