OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi tycker att du som biståndshandläggare har ett viktigt arbete, där du skapar värde för människor i din omgivning varje dag.
Varmt välkommen med din ansökan!
DITT NYA JOBB
Som biståndshandläggare hos oss ingår du i kommunens hälsofrämjande samordningsteam som har ett nära samarbete för att hitta flexibla och fungerande lösningar för klinterna vi möter. I teamet ingår biståndshandläggare, arbetsterapeut, fysioterapeut, sjuksköterskor och några undersköterskor kopplade mot dagverksamhet/anhörigstöd.
Som biståndshandläggare utreder du äldres behov av hemtjänst eller särskilt boende. Du avgör vilken service eller vilket stöd från kommunen som behövs. Målet är att äldre personer ska kunna leva ett liv med samma möjligheter som andra så långt det är möjligt. Ibland behövs omfattande hjälpinsatser medan det i andra fall kan räcka med att bostaden anpassas till den hjälpsökandes behov.
Arbetet består i första hand av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning enligt Socialtjänstlagen (SoL), riksfärdtjänst och färdtjänst samt göra uppföljningar av fattade beslut. Som biståndshandläggare har du till uppgift att informera om vad kommunen kan hjälpa till med och hur olika typer av stöd fungerar. Du ska genom din kunskap kunna se vilken typ av hjälp som passar brukarens behov och kunna svara på frågor kring kommunens äldreomsorg.
Socialförvaltningen är inne i en omställning till personcentrerad vård- och omsorg tillsammans med Region Västerbotten vilket kommer ställa krav på förändrade arbetssätt inom biståndshandläggningen. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare.
DIN KOMPETENS
Vi söker dig som har socionomutbildning, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Tidigare erfarenhet av handläggning inom ovan angivna områden är meriterande.
I den här tjänsten är det viktigt att du både kan samtala med brukarna och att du har förmågan att fatta beslut som kan upplevas som svåra och livsavgörande av den som söker hjälp. För att du ska kunna hitta bra lösningar för att underlätta brukarnas vardag är det viktigt att ha en bra dialog och kommunikation. Som person bör du därför vara lyhörd och serviceinriktad samt ha en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga.
Förutom att kunna tala och lyssna väl behöver du som biståndshandläggare även kunna uttrycka dig väl i skrift. Du bör också ha god kännedom om gällande lagstiftning och kunna fatta självständiga beslut. Det är även viktigt att du är självgående genom att du på ett effektivt sätt kan organisera, planera och prioritera ditt arbete.
KRAV
B-körkort
FÖRMÅNER
Det är viktigt för oss att kunna erbjuda dig som medarbetare bra förmåner. Här kan du läsa mer om en del av de förmåner som vi erbjuder dig: https://www.vindeln.se/personalsidor/formaner-for-medarbetare
DET HÄR ÄR VI
Kombinationen av trygg boendemiljö, vacker natur och aktiva och engagerade människor gör Vindeln till en intressant kommun i ständig utveckling. Här finns människor med höga ambitioner, stark drivkraft och stor kompetens. Vindeln är med sina goda möjligheter till både barn- och äldreomsorg och ett brett utbud av bostäder även en trygg plats att bo och leva på. Med korta avstånd till grannkommuner som Umeå och Vännäs finns även goda möjligheter till pendling för dig som är bosatt på annan ort. Läs mer om Vindeln här: https://www.sebroschyr.se/Vindelnskommun/WebView/
ANSTÄLLNINGEN
Varaktighet: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse
BRA ATT VETA
Vindelns kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att säkerställa att rätt kompetens finns på rätt plats. Med kompetensen i fokus främjas mångfald och risken för diskriminering minskar. Vi hoppas därför att alla, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsvariation samt ålder känner sig välkomna att söka jobb hos oss.
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur ansökningsprocessen. Istället ställer vi ett antal urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes intresse och motivation samt hur väl denne matchar med tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Den som söker jobb i Vindelns kommun får gärna ha intresse av att även arbeta som deltidsbrandman hos oss. Vill du veta mer om vad det innebär? Se http://blideltidsbrandman.nu/
Denna rekrytering sker helt genom Vindelns kommuns försorg. Vi undanber oss därför all kontakt från rekryteringsföretag och annonsförsäljare. Vänligen respektera detta.
Ansökan sker via länk.
www.facebook.com/vindeln
www.linkedin.com/company/vindelns-kommun