OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
På Södermalm bor ca 21 000 personer som är 65 år eller äldre.
Av dessa har ca 3 500 personer någon form av biståndsbedömd insats, i första hand enligt socialtjänstlagen. Beställarenhetens uppdrag är att bevilja rätt stöd och insatser, på ett sådant sätt att den äldres tillvaro präglas av hög kvalitet, trygghet och självbestämmande.
Beställarenheten på avdelningen för äldreomsorg
Hos oss på beställarenheten arbetar idag 63 medarbetare, varav 43 biståndshandläggare. Enheten leds av en enhetschef och tre biträdande enhetschefer. Biståndshandläggarna är indelade i fyra grupper som arbetar efter geografiskt indelade områden. Därutöver finns det även en grupp om fyra biståndshandläggare som arbetar med ärenden av socialpsykiatrisk karaktär, en biståndshandläggare som ansvarar för personer som bor på vård- och omsorgsboende och som även handlägger ansökningar från andra kommuner samt tre biståndshandläggare som täcker upp utifrån behov i de olika grupperna. Våra två samordnare för korttidsvård och dagverksamhet gör även individuppföljningar på vård- och omsorgsboenden.
Vi värnar om kontinuerlig kompetensutveckling och erbjuder därför vidareutbildning och handledning utifrån verksamhetens behov. Hos oss får du möjlighet att arbeta nära erfarna kollegor och tillgängliga chefer. Du ges också möjlighet att utöver kärnuppdraget engagera dig i en arbetsgrupp och få spetskompetens inom vissa områden, såsom exempelvis våld i nära relationer.
Nu behöver vi rekrytera två nya biståndshandläggare. Vi söker dig som vill vara med att driva, vidareutveckla och kvalitetssäkra arbetet inom vår verksamhet.
Ditt uppdrag
Som biståndshandläggare hos oss blir du en viktig funktion för att Södermalms äldre invånare ska få rätt stöd. Ditt uppdrag är att utreda och följa upp behovet av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och i vissa fall beslut enligt LSS. Du gör hembesök, så kallade SIP-möten i hemmet eller på sjukhus och har telefonkontakt med de äldre, deras närstående och andra aktörer. Dokumentation är en central del av arbetet. Vi skriver utredningar, beslut och beställningar samt journalanteckningar i paraplysystemet. I arbetet ingår även samverkan med andra aktörer såsom utförare, primärvård, sjukhus och andra enheter inom socialtjänsten.
Vem är du?
Vi söker dig som drivs av ett samhällsengagemang för vår målgrupp. Du bemöter människor på ett respektfullt och empatiskt sätt och har god förmåga att förmedla hopp och möjligheter i en komplex livssituation. Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. I samverkan med andra bjuder du in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Som person är du lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Du har:
- socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig
- mycket god svenska i både tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
Varmt välkommen med din ansökan! Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Övrigt
Som nyanställd får du en introduktion som är anpassad utifrån dina erfarenheter och ditt behov.
Södermalms stadsdelsförvaltning tillämpar vinter- och sommararbetstid och har ett flextidsavtal. Som medarbetare har du möjlighet till friskvård och du kan köpa stadens motions- och simhallskort till subventionerat pris samt erbjuds ett friskvårdsbidrag på 5000 kr/år (2022-2023) och en friskvårdstimme i veckan. Under vissa förutsättningar har du möjlighet att byta semesterlönetillägg mot fler semesterdagar.
Stadsdelsförvaltningen har nya och moderna lokaler på Virkesvägen i Hammarby sjöstad i närheten av Mårtensdal (tvärbana) och Gullmarsplan (t-bana).
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.