Biståndshandläggare till biståndsenheten funktionsnedsättning

Arbetsbeskrivning

Vill arbeta med socialt arbete och arbeta för att personer med funktionsnedsättning kan leva och bo så självständigt som möjligt? Sök våra lediga tjänster idag!

Enhetens uppdrag består i att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LSS, med inriktning funktionsnedsättning av fysiska, psykiska och/eller intellektuella slag. Exempel på insatser kan till exempel vara hemtjänst, personlig assistent och avlösarservice i hemmet. Enheten består av 30 medarbetare och här jobbar enhetschef, teamledare, biståndshandläggare, administratör och koordinator i nära samarbete. Inom enheten finns även stödfamiljsamordnare och kontaktpersonsverksamhet samt boendesamordnare. Vi är en enhet som präglas av en hög känsla att hjälpa varandra och vårt övergripande mål är att ha en rättssäker handläggning med en hög grad av samstämmighet i våra beslut.

Den ena tjänsten och vikariatet är riktad mot arbete med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar och den andra tjänsten riktar sig mot att rekrytera och utreda stödfamiljer till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar.

Biståndsenheten ingår i sociala nämndernas förvaltning. Läs gärna mer om förvaltningen här: www.vasteras.se/socialanämndernasforvaltning.


ARBETSUPPGIFTER
Den ena tjänsten som är riktad mot vuxna med olika funktionsnedsättningar innefattar myndighetsutövning. Arbetet utgår ifrån ett helhetsperspektiv där den enskildes behov står i centrum. I tjänsten kommer du bland annat att arbeta med att kartlägga och utreda den enskildes behov, fatta beslut och följa upp insatser enligt LSS och SoL. Du kommer också att ansvara för att den enskilde under utredningsprocessen får information om vad som händer i processen, vilka insatser som finns och om det finns olika leverantörer att välja mellan.

Den andra tjänsten, som också innefattar myndighetsutövning, riktar sig mot att rekrytera och utreda stödfamiljer till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar samt att följa upp alla stödfamiljer som har placeringar. I denna tjänst får du också möjlighet att vid behov ge stöd och handledning till stödfamiljerna i deras uppdrag. I uppdraget har du nära samarbete med biståndshandläggaren som utreder barnet. Detta för att säkerställa att en god matchning sker mellan barnet/ungdomen och den stödfamiljen som bäst kan tillgodose behovet. Du ingår i ett team tillsammans med kontaktpersonsverksamheten och ni stöttar varandra i olika arbetsuppgifter.

I båda tjänsterna är det mycket samarbete internt kommer men också med externa aktörer som exempelvis berörda vårdgivare och myndigheter. Utöver intressanta arbetsuppgifter erbjuder vi dig ett arbete i en kreativ miljö med goda möjligheter till egen utveckling. Till ditt stöd i det dagliga arbetet har vi två teamledare som hjälper dig att utvecklas i din yrkesroll. Vi erbjuder också kompetensutveckling genom föreläsningar/handledning samt utbildningar som anordnas internt på enheten.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant. Har du inte socionomexamen ser vi det som meriterande om du har akademisk utbildning inom socialrätt. Det är också meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning samt kunskap om personer med funktionsnedsättning och/eller psykisk hälsa. Då det ingår i tjänsterna att dokumentera i verksamhetssystemet Pulsen Combine ser vi det som meriterande om du har erfarenhet i att arbeta med dokumentationssystem som exempelvis Pulsen Combine. Då ena tjänsten riktar sig mot att rekrytera och utreda stödfamiljer ser vi det som ett plus för denna tjänst om du tidigare har arbetat inom detta område.

Som biståndshandläggare kommer du ha mycket kontakt med olika människor och du som söker trivs och motiveras av en koordinerande yrkesroll. För att nå fram till människor kommunicerar du på ett tydligt och du lägger stor vikt vid att arbeta lösningsinriktat och kvalitetsmedvetet.

För båda tjänsterna är B-körkort ett krav och utdrag ur belastningsregistret kommer att bli aktuellt.

Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och välfungerande stad där framtidstro står i centrum. Tillsammans bidrar vi till välfärden och gör skillnad varje dag.

Vi vill ha en sammansättning av medarbetare som speglar mångfalden i vårt samhälle. Det tror vi är viktigt för en stolt och välfungerande stad. Funderar du på att flytta till Västerås? Besök gärna www.jiv.se, som ger dig information om staden och vilket stöd medflyttarakademin kan ge dig och din respektive vid en eventuell flytt.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. Västerås stad arbetar bland annat för att alla våra tillsvidareanställda medarbetare ska få möjligheten att önska tjänstgöringsgrad.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christine Wäneskog
021-39 84 10
Vårdförbundet Mimmi Högblom
021-10 41 66
Rektor Annelie Aleson
021-39 77 21
Rektor Mats Jensen
021-39 47 01
Specialpedagog Kerstin Nilseng
021-39 37 34
Specialpedagog Ulla Brännström Alesson
021-39 34 21
Lärarförbundet Ernst Lindkvist

Verksamhetschef Leif Larsson
021-39 81 01
Frimanska vux Maivor Andreasson
021-39 97 24
Mälarakademin Ann-Sofie Tersmeden
021-39 98 06

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerås stad VÄSTERÅS
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Två av tjänsterna är tillsvidare och en av tjänsterna ett vikariat på 6 mån.
  • Publicerat: 3 maj 2016

Besöksadress

Stadshusentrén, Fiskartorget 72187 Västerås
None

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

27 december 2024

Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024