OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20222324
Enhet Avgifter, förmedling och boende är uppdelat i två sektioner. Ena sektionen ansvarar för avgiftshantering samt stödjer hela avdelningens administration. Andra sektionen ansvarar för frågor om förmedling och boende. Det är inom sektionen förmedling och boende som du kommer att vara verksam. Sektionen förmedling och boende arbetar mot brukare som blivit beviljad särskilt boende eller redan bor på särskilt boende. Sektionens huvudsakliga uppdrag är uppföljning av beslut för särskilda boende samt förmedling av platser på särskilt boende, korttidsboende och växelvård.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare för du uppföljning av anvisat särskilt boende till brukare som fått ett gynnande beslut och därefter följer upp biståndet på särskilt boende årligen eller vid behov enligt socialtjänstlagen (SoL). I uppdraget ingår det att vara myndighetsansvarig handläggare för ett antal särskilda boenden och att utreda nya behov som uppkommer efter det att brukaren flyttat in på boendet eller i samband med uppföljningar.
Du tar emot bedömer, utreder och fattar beslut med hänsyn till individens behov och på ett rättssäkert sätt. Detta innefattar även ansökningar om särskilt boende från andra kommuner och särskilda boenden.
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med kollegor utveckla samt arbeta med ständiga förbättringar för att kvalitetsutveckla verksamheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen eller annan universitet- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Du har god kunskap om målgruppen och för målgruppen relevant lagstiftning
• Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt kan motivera dina beslut på ett klart och tydligt sätt
Det är meriterande om du har:
• Minst två års erfarenhet av myndighetsutövning
• Erfarenhet av arbete med personer med demenssjukdomar och/eller av arbete med personer med psykisk ohälsa
• Fördjupade studier inom äldre- och/eller funktionshinderområdet
• Arbetat i Procapita, Lifecare - Handläggare och Mina planer
• Dokumenterad förmåga att kunna möta människor på ett stödjande sätt
• Viss erfarenhet av att arbeta med Socialstyrelsens bedömningsinstrument Behov i centrum och ICF
• Andra språkkunskaper
Vi kommer att lägga särskild vikt vid följande personliga egenskaper:
• Att du som person har hög personlig mognad där du är trygg, stabil och trivs i en självgående roll där du har lätt för att ta initiativ
• Du är strukturerad, med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• Vidare är du flexibel och beslutsam, du anpassar dig till ändrade omständigheter och driver processer på ett målinriktat sätt
• Då arbetet innebär kontakter med många samarbetspartner bör du ha en mycket god samarbetsförmåga och professionellt förhållningssätt
Enheten arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten och den person vi söker ska vara delaktig och bidra till utveckling och känna engagemang i förändringsarbetet
Om arbetsplatsen
Avdelning för myndighet i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i Malmö stad har ca 180 medarbetare och är organiserad i tre enheter:
• Enhet ordinärt boende
• Enhet SVU och korttid
• Enhet avgifter, förmedling och boende
I enheten finns också utvecklingssekreterare som stödjer hela avdelningens kvalitets- och utvecklingsarbete.
Om förvaltningen
Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra 5 200 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: 2022-09-01 eller enligt överenskommelse
Viktig information till dig som söker jobb i Hälsa-, Vård- & Omsorgsförvaltningen.
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett
När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.
Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Urvalet kommer att göras löpande under ansökningsperioden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98