OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Välkommen till Funktionsnedsättningsgruppen på Södermalm, en del av Enheten för vuxna!
Funktionsnedsättningsgruppen söker nu en ny medarbetare för ett vikariat.
Gruppen består av 17 härliga biståndshandläggare och arbetet leds av en biträdande enhetschef.
På enheten är MI en del av det dagliga arbetet och vi strävar efter att utveckla en kunskapsbaserad handläggningsprocess. Som medarbetare vid Södermalms stadsdelsförvaltning förhåller du dig till våra kärnvärden som innebär att du är engagerad, professionell och nytänkande. Vi arbetar aktivt med ombudsfunktioner där du som medarbetare får möjlighet att välja en ombudsfunktion som du är intresserad av och tillsammans med samordnare på enheten driva kvalitetsarbetet inom din ombudsfunktion.
Om du söker en rolig, nytänkande och omtänksam arbetsgrupp så är gruppen som arbetar med funktionsnedsättning på Södermalm verkligen något för dig!
Din roll
Som biståndshandläggare har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Arbetet som biståndshandläggare är mycket betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med klienten ska arbeta för att hitta bästa lösningen för just individen i fråga.
Exempel på arbetsuppgifter är:
- Möten med Södermalmsbor i deras hem, på vårdinrättning eller på förvaltningen
- Utreder ansökningar inom SoL och LSS som du sedan fattar beslut om efter delegationsordning
- Uppföljning av beviljade insatser med utgångspunkt i den enskildes önskemål med kvalitet i fokus
- Metodutveckling och verksamhetsutveckling genom din ombudsfunktion.
- Kunskapsbaserat arbete utifrån den enskildes perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.
- Samverka internt och externt med olika samverkanspartners så som region, försäkringskassan andra verksamheter inom socialtjänsten och utförare.
Arbetet är varierande och du bör trivas i ett omväxlande arbete. Medarbetarna inom funktionsnedsättning vuxna på Södermalm uppskattar variationen mellan att få stötta, vägleda den enskilde samt utreda dennes behov av stöd och hjälp i samtal/möten för att sedan få ägna sig åt mer administrativa arbetsuppgifter så som att dokumentera det som framkommit i samtalet/mötet med den enskilde.
Din kompetens och erfarenhet
Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Hos oss är erfarenhet av handläggning och målgruppen inte ett krav, men en merit. Personlig lämplighet kommer att vara av vikt vid tillsättandet av tjänsten.
Ett hej från din blivande chef
Nathalie heter jag och har arbetat på Enheten för vuxna sedan 2016, sedan 2022 leder jag arbetsgruppen för funktionsnedsättning. Mitt ledarskap präglas av tillit och uppmuntran till att du som biståndshandläggare ska få möjlighet att komma med egna förslag och lösningar på de utmaningar du möter i ditt arbete. För mig är det viktigt att vi alla i gruppen är ansvariga för arbetsmiljön och gör vårt yttersta för att vara bra kollegor till varandra. Det jag är mest stolt över i min arbetsgrupp är den lösningsorienterade inställningen som genomsyrar det dagliga arbetet.
Om Södermalm och Enheten för vuxna
Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 11 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad. Det bor drygt 130 000 invånare i området. Inom Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar drygt 1700 medarbetare som ansvarar för att äldreomsorg, förskola, socialtjänst och stadsmiljö utförs på allra bästa sätt för Södermalmsborna och att vi når visionen om ett Stockholm för alla.
Enheten för vuxna arbetar med personer som har beroendeproblematik, med personer som har fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning samt personer som utsätts eller utsätter någon för våld i nära relation. Vi är en del av Sociala avdelningen och vi består av cirka 65 medarbetare. Vi arbetar för att ge människor på Södermalm bra service, gott bemötande och professionella insatser. På enheten har vi tre stycken löpare som fungerar som interna konsulter och täcker upp där det behövs, vi har även två samordnare som driver kvalitets- och utvecklingsarbetet på enheten tillsammans med ombuden. Vi befinner oss på Virkesvägen 3 i Hammarby sjöstad i nybyggda lokaler.
Övrigt
Urvalsprocessen kommer att pågå fortlöpande under ansökningstiden. Vikariatet sträcker sig cirka ett år beroende på när tjänsten tillsätts.
Registerutdrag kan komma att begäras in.
Södermalms stadsdelsförvaltning har vinter- och sommararbetstid och ett flextidsavtal. Sedan 2024 är friskvårdsbidraget på 3000 kronor per år.
Jag ser fram emot din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Välkommen till Södermalms stadsdelsförvaltning!
Södermalm är en kulturell och levande stadsdel i innerstaden med engagerade invånare och ett stort hjärta. Hos oss kan du verkligen göra skillnad. Tillsammans med våra Södermalmsbor utvecklar vi en ännu bättre stadsdel att leva, verka och bo i. Som medarbetare hos oss har du en trygg anställning med schyssta villkor, där vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att stärka vår verksamhet. Vi gillar att tänka nytt – vi hoppas att du som söker vill utveckla Södermalm tillsammans med oss!
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/södermalm/ kan du läsa mer om Södermalms stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår https://facebook.com/södermalmsdf.