OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Tillsammans med fokus på medborgarens behov!
Hos oss har du möjlighet att börja arbeta som timvikarie redan under våren och vi erbjuder individuell introduktion med mentorskap. Vi är totalt 28 medarbetare och teamet bistår av biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor. Teamet ansvarar för hela kundprocessen från planering på sjukhuset till att hemgångsstödstiden är slut efter cirka tre veckor. Syftet är att kunder med behov av fortsatt vård- och omsorg skall kunna återgå hem efter sjukhusvistelse. Återhämtning, träning och rehabilitering kommer att ske i hemmiljön. Teamet har ett nära samarbete med Region Skåne.
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera team och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL.
Det dagliga arbetet innefattar vårdplaneringar, dokumentation, individuella möten och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter. Dokumentation sker i Life Care. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi har fin arbetsgemenskap och har ett utvecklande yrke med en mångfald av möten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller är under utbildning och har genomfört din praktik (termin 5) med godkänt resultat på samtliga kurser. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i gällande lagstiftning för arbetsområdet. Har du erfarenhet av handläggning enligt SoL och/eller LSS är det meriterande.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i ditt arbete behöver du ha god datorvana och goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det är en fördel om du tidigare har arbetat i Life Cares handläggarportal. För tjänsten behöver du ha B-körkort för manuell växellåda.
Som person är du självständig, utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal o skrift. Du är tydlig, strukturerad och har en positiv inställning samt är trygg i dig själv och har ett serviceinriktat förhållningssätt.
ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. Kommunen har fritt val i hemtjänsten.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.