OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?
Förvaltningen för Vård & Omsorg står inför en stor omställning där vi behöver kunna möta ett samhälle i förändring.
Vi söker dig som vill vara med på denna resa och skapa morgondagens välfärd.
Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig! Vi är ett stöttande arbetslag där vi bidrar och delar kunskap med varandra.
Rollen som biståndshandläggare hos oss
Ditt huvudansvar är myndighetsutövning genom att utreda, bedöma behov och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen. Du ansvarar även för uppföljning och kvalitetssäkring av beslut.
I uppdraget som biståndshandläggare finns olika inriktningar inom verksamheten;
- Områdeshandläggare, handlar om att ansvara för ett geografiskt område där du handlägger ärenden enligt Socialtjänstlagen, gällande exempelvis hemtjänst, dagomsorg, växelvård, trygghetslarm samt särskilt boende, för personer boende i området.
- Biståndshandläggare i planeringsteam, handlar om att se till att personer som är inlagda på sjukhus ska komma hem på ett tryggt och säkert sätt. Planeringar genomförs oftast tillsammans med andra professioner i kommun och inom regionen. Viss uppföljning ingår i uppdraget och sker på korttidsenheten som finns placerad i centrala Kungsbacka.
- Biståndshandläggare i boteam, handlar om att kvalitetssäkra och följa upp beslut för personer som flyttat till ett särskilt boende i kommunen. I uppdraget ingår också att arbeta med bosamordningen inom förvaltningen, det vill säga fördela särskilda boendeplatser samt växelvårds- och korttidsplatser.
Din profil
Du är duktig på att kommunicera med andra (internt/externt), både muntligt och skriftligt. Du är en god organisatör, ordningsam, flexibel, ansvarstagande, beslutsam och prestigelös. Det är vidare betydelsefullt att du kan arbeta självständigt, att du kan prioritera och strukturera arbetsuppgifterna. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har socionomexamen/examen från högskolans sociala omsorgsprogram, och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper inom området myndighetsutövning och kring gällande lagstiftning samt lång erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation. B-körkort är ett krav för uppdraget. Goda kunskaper om IBIC är önskvärt.
Om oss på myndighetsutövning
Verksamheten för Myndighetsutövning inom Vård & Omsorg består idag av bostadsanpassning, administration, förebyggande- och hälsofrämjande verksamheten samt bistånd- och avgiftshandläggning. Från och med 2023 kommer verksamheten att utökas med ett flertal olika enheter som kommer att bilda ett nytt distrikt. En av dessa enheter är Biståndsenheten som kommer att omfatta 18 handläggare, två förste biståndshandläggare, tre avgiftshandläggare, bosamordning samt enhetschef.
Biståndshandläggare som arbetar med att handlägga utskrivningar från sjukhuset samt med uppföljningar på korttidsverksamheten kommer att från och med 16 januari tillhöra annan enhet inom distriktet. Teamet kommer då att ingå i samma arbetsgrupp som sjuksköterskor och rehabpersonal.
På biståndsenheten arbetar handläggarna utifrån olika geografiska områden samt med uppföljningar på särskilt boende. Vi arbetar utifrån Socialtjänstlagen (SoL).Vi har implementerat IBIC (Individens Behov I Centrum) som arbetsmodell och med den ett kvalitetssäkringsarbete där vi fokuserar på att arbeta med gemensamma mål och metoder. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom metoder i handläggning så som inom digital utveckling.
Vårt erbjudande och övrig information
Med anledning av ovanstående utvecklingsarbeten erbjuder vi nu tre tillsvidareanställningar på heltid med tillsättning omgående eller enligt överenskommelse.
Inriktningen för dessa tjänster är i skrivande stund inte klart då det verksamheten är under omorganisation. Du får gärna skriva vilken inriktning som du är mest intresserad av. Dessa går att läsa under rollen som biståndshandläggare.
Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/
Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 18 december. Urval kommer att ske löpande. Intervjuer kommer att ske vecka 51.
Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna kommer objektivt och strukturerat att användas som del i urval.
Om oss på förvaltningen för Vård & Omsorg
Vi är idag cirka 2000 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet ger våra invånare omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga hjälper vi våra omsorgstagare att leva ett trygg och värdigt liv utifrån sina behov och förutsättningar. Vi möter omsorgstagare med kunskap, engagemang och arbetsglädje och tillsammans utvecklar vi verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.