OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till en av landets absolut vackraste kuststräckor. Vår skärgård, med sina 5 429 öar, gör Oskarshamn till Sveriges fjärde örikaste kommun. Med havet som fond och skogen runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro.
Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger dig alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar. Närhet, trygghet och passion kort sagt alla byggstenar för en långvarig kärlekshistoria.
Med såväl stora arbetsgivare inom industri och teknik som drivna entreprenörer och småföretagare, erbjuder Oskarshamn ett välmående näringsliv och spännande utbildningsmöjligheter. Välkommen att
stanna i Oskarshamns kommun!
ARBETSUPPGIFTER
På myndighetsenheten inom ÄO och OF arbetar biståndshandläggare inom äldreomsorgen och handläggare för SoL (Socialtjänstlagen) och, OF området för personer med funktionsnedsättning. Dessutom ingår även boendesamordnare och avgiftshandläggare inom arbetsgruppen.
Rollen som, biståndshandläggare innebär att du handläggare ärenden inom SoL, inom äldreomsorgen. Du kommer att samarbeta med den enskilde, anhörig, utförare samt andra professioner och andra externa aktörer.
I dina arbetsuppgifter ingår att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen utifrån den enskildes ansökan om bistånd, främst för våra äldre medborgare.
Gemensamt för gruppens medarbetare är arbete med myndighetsutövande verksamhet genom handläggning av ärenden. När en kommuninvånare ansöker om in insatser genom ÄO eller OF är det på Myndighetsenheten som processen inleds. Arbetet slutar inte i och med att besluten fattas, utan det finns även ett ansvar att följa upp ärenden och se om insatsbehoven förändras., Arbetet på Myndighetenheten ska genomsyras av rättssäkerhet och det finns ett stor ansvar att värna om den enskildes rättigheter.
På Myndighetsenheten ÄO och OF arbetar sammanlagt 13 medarbetare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och med erfarenhet av handläggning inom Socialtjänstlagen. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom de bägge områdena som ingår i tjänsten. Du har kunskap om övrig aktuell lagstiftning, så som förvaltningslagen. Vårt verksamhetssystem är Treserva, så att ha erfarenhet av att arbeta med det ser vi som meriterande.
Du behöver vara strukturerad och ha lätt för att samarbeta. Arbetet kräver också att du är självständig och flexibel. Du har god förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att informationen når fram. En stor del av utredningsarbetet handlar om att möte människor i varierande situationer. Det är därför viktigt att du i ditt bemötande med den enskilde är lyhörd och lyssnande
Som person är du vana att planera och prioritera i ditt arbete. Vi ser även att du är positiv och lyhörd. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.
Körkort B krävs.
Vi använder oss av löpande rekrytering så välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat.
Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Läs gärna mer på https://flyttahit.nu/
och https://oskarshamn.com/
Kontaktpersoner på detta företaget
Harriet Hveen Hugosson
0491-88 608
Martina Johansson
0491-76 47 83
Olof Svensson,
0491-88950
Britt Wyckman
0491-88927
Madelene Walett
0491-764629
Sektionschef Anne Borgenäs
0491-764772
SSR Helena Johansson
0491-88637
Vision Ann Holgersson
0491-76 46 43
Sektionschef Anne Borgernäs
0491-76 47 72.
Sektionschef Olof Svensson,
0491-88950