Biståndshandläggare till myndighet omsorgsnämnden

Biståndshandläggare till myndighet omsorgsnämnden

Arbetsbeskrivning

Myndighet OSN

Har du erfarenhet av arbete med handläggning, myndighetsutövning och av arbete utifrån SoL och LSS? Vill du ha ett varierande och givande arbete? Då kan det här vara uppdraget för dig!

Omsorgsnämndens myndighet är en avdelning med cirka 80 medarbetare. Myndigheten ansvarar för att ge insatser till personer med funktionsnedsättningar, som behöver stöd i sin vardag. På myndigheten arbetar biståndshandläggare, specialisthandläggare, enhetschefer och olika stödfunktioner. Totalt är vi sju enheter som arbetar riktat till olika målgrupper. Vi på myndigheten har även ett tätt samarbete med Äldrenämndens myndighet som ingår i samma förvaltning.

Vår arbetsplats är belägen mitt i centrala Uppsala i det nya stadshuset, med goda pendlingsmöjligheter. Här arbetar du i ljusa, fräscha lokaler och väljer arbetsyta utifrån vilka arbetsuppgifter du ska utföra. Vi erbjuder möjligheten att arbeta hemifrån några dagar per vecka, vilket möjliggörs av att vi har en helt digitaliserad handläggningsprocess. För alla medarbetare i Uppsala kommun erbjuds 3000 kr per år i friskvårdsbidrag.

Ditt uppdrag
Du som biståndshandläggare tar emot ansökningar, utreder behov, fattar beslut och följer upp dina ärenden i nära kontakt med brukaren, anhöriga och andra i brukarens nätverk. I ditt uppdrag ingår även att informera om myndighetens uppdrag och insatser, gällande lagstiftning och brukarens rättigheter.

På aktuell enhet, socialpsykiatri möter vi personer från 18 år och uppåt med psykiatrisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Socialpsykiatrin är uppdelad i två enheter med cirka 11 biståndshandläggare i varje enhet. Vi har även en specialisthandläggare och en enhetschef på respektive enhet. Inom enheten utreder vi ansökningar enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vårt arbete präglas av ett tydligt brukarperspektiv med stort fokus på den enskildes delaktighet.

Behoven hos vår målgrupp kan variera mycket, vi möter de som bor hemma och endast behöver stöd någon gång per vecka till de som bor på boende med tillgång till personalstöd dygnet runt. Arbetet bjuder på en hög grad av variation där du ena stunden genomför en uppföljning i någons hem medan du i nästa stund är på möte på psykiatrin. Däremellan spenderar du tid på kontoret för att dokumentera och samverka med dina kollegor.

Vi jobbar i en komplex verksamhet med stundvis högt tempo och du behöver vara en person som självständigt kan planera ditt arbete för att möta verksamhetens behov. I enheten arbetar kollegorna nära varandra och specialisthandläggaren finns som stöd i ärenden. Som ny på arbetsplatsen erbjuder vi en introduktionsperiod där du får stöd av en mentor.

Myndigheten strävar efter att vara transparent gentemot de brukare vi möter och uppfylla vår serviceskyldighet, samtidigt som vi är rättssäkra och effektiva i vår handläggning. För att komma dit arbetar vi ständigt med utveckling, både personlig och organisatorisk. Arbetar du hos oss får du bidra till denna utveckling på olika sätt.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Har du vidareutbildning i våld i nära relationer eller MI-utbildning ses det som meriterande. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arbete med handläggning, myndighetsutövning och av arbete utifrån SoL och LSS. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som biståndshandläggare och av myndighetsutövning inom funktionshinderomsorg och/eller äldreomsorg. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. Det är även meriterande om du har goda kunskaper i dokumentation och i verksamhetssystemet Life care.

Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är en flexibel person och kan se möjligheter i förändringar.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Carina Gustafsson, enhetschef, 018-727 51 10
Theresia Larsson, enhetschef, 018-727 51 25.

Fackliga företrädare:
Vision, Lena Wiksten Andersson, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)


Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 mars 2023
  • Ansök senast: 9 april 2023

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024