Biståndshandläggare till Myndighet, Vård och Omsorg

Biståndshandläggare till Myndighet, Vård och Omsorg

Arbetsbeskrivning

Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?



Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig.

Vi är ett stöttande arbetslag och vi bidrar och delar kunskap med varandra. 

Rollen som biståndshandläggare hos oss
Ditt huvudansvar är myndighetsutövning genom att utreda, bedöma behov och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen. Du ansvarar även för uppföljning och kvalitetssäkring av beslut.

I uppdraget som biståndshandläggare finns olika inriktningar inom verksamheten;

- Områdeshandläggare, handlar om att ansvara för ett geografiskt område där du handlägger ärenden enligt Socialtjänstlagen, gällande exempelvis hemtjänst, dagomsorg, växelvård, trygghetslarm samt särskilt boende, för personer boende i området.

- Biståndshandläggare i planeringsteam, handlar om att se till att personer som är inlagda på sjukhus ska komma hem på ett tryggt och säkert sätt. Planeringar genomförs oftast tillsammans med andra professioner i kommun och inom regionen. Viss uppföljning ingår i uppdraget och sker på korttidsenheten som finns placerad i centrala Kungsbacka.

- Biståndshandläggare i boteam, handlar om att kvalitetssäkra och följa upp beslut för personer som flyttat till på ett särskilt boende i kommunen. I uppdraget ingår också att arbeta med bosamordningen inom förvaltningen, dvs fördela särskilda boendeplatser samt växelvårds- och korttidsplatser.

From 2022 kommer vi att ha områdeshandläggare som riktar sig till en yngre målgrupp dvs de personer som är under 65 år då vi ser att denna målgrupp ökar inom vårt verksamhetsområde. Det är till denna målgrupp vi nu söker områdeshandläggare. 

Din profil
Du är duktig på att kommunicera med andra (internt/externt), både muntligt och skriftligt. Du är en god organisatör, ordningsam, flexibel, ansvarstagande, beslutsam och prestigelös. Det är vidare betydelsefullt att du kan arbeta självständigt, att du kan prioritera och strukturera arbetsuppgifterna. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har socionomexamen/ examen från högskolans sociala omsorgsprogram, och/ eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper kring rådande lagstiftning området myndighetsutövning och Socialtjänstlagen samt lång erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation. B-körkort är ett krav för uppdraget.

Vi ser gärna att du har kunskap kring yngre personer med funktionsvariation och det är meriterande om du har kunskap om Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Goda kunskaper i IBIC är önskvärt. 

Mer om oss på Myndighetsutövning
Verksamheten för Myndighetsutövning inom Vård & Omsorg består av bostadsanpassning, administration, förebyggande- och hälsofrämjande verksamheten samt bistånd- och avgiftshandläggning.

Biståndsenheten omfattar 22 handläggare, en metodhandledare samt två enhetschefer och vi arbetar utifrån Socialtjänstlagen (SoL). Biståndshandläggarna är uppdelade i olika områden; geografiska områden, planering- och korttidsplatser.

Vi har implementerat IBIC (Individens Behov I Centrum) som arbetsmodell och med den ett kvalitetssäkringsarbete där vi fokuserar på att arbeta med gemensamma mål och metoder. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom metoder i handläggning så som inom digital utveckling.

Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder två tillsvidareanställningar på heltid med tillsättning omgående eller enligt överenskommelse. Vi kommer att göra en förändring av vår verksamhet i form av två biståndshandläggare blir riktade mot den yngre målgruppen dvs personer under 65 år.

Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/

Intresserad?
Kul! Välkommen med din ansökan senast 21 december.

För att möta morgondagens utmaningar eftersträvar Kungsbacka kommun mångfald och jämn könsfördelning. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund.

Om oss på förvaltningen för Vård & Omsorg
Vi är idag cirka 2000 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet ger våra invånare omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga hjälper vi våra kunder att leva ett trygg och värdigt liv utifrån sina behov och förutsättningar. Vi möter omsorgstagare med kunskap, engagemang och arbetsglädje och tillsammans utvecklar vi verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungsbacka kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2021
  • Ansök senast: 21 december 2021

Liknande jobb