OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20211772
Just nu söker vi biståndshandläggare till flera av våra verksamheter inom ordinärt boende!
1 januari 2018 bilades den nya myndighetsavdelningen inom Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i Malmö stad. Avdelningen ansvarar för myndighetsutövning för äldre och funktionshindrande utifrån respektive uppdrag. Avdelningen består av cirka 150 medarbetare indelade i tre enheter: SVU/korttid, ordinärt boende och SÄBO/ADM & utveckling samt en stabsfunktion. Vi är flera olika yrkeskategorier samlade inom myndigheten: chefer, biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster/ fysioterapeuter, administratörer och utvecklingssekreterare. Vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler i centrala Malmö på Storgatan med nära tillgång till kollektivtrafik.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL). Detta innebär att utreda behov, fatta beslut och följa upp insatser för brukare som bor i ordinärt boende. Det dagliga arbetet innefattar dokumentation, individuella möten, samordnade individuella planeringar och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter.
Enheten omfattar cirka 55 biståndshandläggare som arbetar datumindelat. Du har tillgång till ärendehandledningen genom vår utvecklingssekreterare som finns på plats för att bistå och vägleda. Varje morgon inleds med ett gemensamt möte där alla biståndshandläggare träffar sin närmaste chef. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med kollegor arbeta med att kvalitetsutveckla verksamheten.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har god kunskap om målgruppen och för målgruppen relevant lagstiftning. Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt kan motivera dina beslut på ett klart och tydligt sätt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturerar själv ditt arbete, driver processer framåt i målets riktning och har förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer. Du har förmåga att hantera och kritiskt granska synpunkter och klagomål. Du ska kunna prioritera samt göra etiska överväganden och ställningstaganden. Du har god förmåga att sätta dig in i andra människors situation och kan möta varje enskild person och dennes närstående utifrån deras individuella situation. Du erbjuder ditt stöd till kollegor vid behov och du ber dina kollegor om stöd när du själv behöver det.
Erfarenhet av myndighetsutövning, annat kvalificerat arbete inom funktionshinderområdet samt arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande men inget krav. Meriterande är om du har fördjupade studier inom äldre- och/eller funktionshinderområdet och har erfarenhet av arbete med personer med demenssjukdomar och/eller av arbete med personer med psykisk ohälsa. Vi ser gärna att du har arbetat i Procapita/Lifecare- Handläggare och Mina planer samt om du har kunskaper om Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC. Dokumenterad förmåga att kunna möta människor på ett stödjande sätt och viss erfarenhet av att arbeta med Socialstyrelsens bedömningsinstrument Behov i centrum och ICF är meriterande. Andra språkkunskaper är meriterande liksom MI-utbildning eller annan utbildning inom samtalsmetodik.
Viktig information till dig som söker jobb i Hälsa-, Vård- & Omsorgsförvaltningen.
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister.
Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett
När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef.
Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.
Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag
Information om tjänsten
Anställningsform: 2 tillsvidareanställningar och 5 vikariat med varierande längd ifrån 6-12 mån.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 7
Tillträde: 2021-09-01 eller enligt överenskommelse
Ansök senast: 2021-07-18. Intervjuer sker löpande och kan komma att tillsättas innan datum för annonsperiod löper ut. Utdrag ur belastningsregistret krävs.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård, rehabilitering och dess biståndshandläggning. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor.
Kontaktperson
Johan Larsson
Sektionschef
0709-148383
Emanuel Jomaa
Sektionschef
0728-869770
Jessica Rosén
Sektionschef
0733-580181
Birthe Rönningborn
Sektionschef
0768-767506
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98