OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndighetsenheten äldreomsorgen
Socialtjänsten i Jönköpings kommun är en sammanhållen förvaltning med ett tydligt fokus på de personer vi är till för. Vi gör skillnad för våra invånare! Myndighetsenheten fattar beslut enligt socialtjänstlagen (SOL) och ansvarar för den samlade beslutsprocessen för äldre, men har även ansvar för tillfälliga insatser för våra yngre medborgare. Vill du vara med och utvecklas tillsammans med oss? Då har du ett jobb att söka som Biståndshandläggare!
Ditt nya jobb
Många av socialtjänstens insatser är biståndsbedömda och för att medborgare ska ansöka om en insats eller delges information, kontaktas en biståndshandläggare. I ditt arbete som biståndshandläggare ansvarar för den samlade beslutsprocessen av insatser där du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning och politiska beslut. Arbetet inkluderar även uppföljningar av fattade beslut samt att hjälpa medborgare att få rätt insats när livet och hälsan skiftar. Du har dessutom kontakt med den enskilde, anhöriga, vårdgivare och andra myndigheter. Idag pågår införandet av IBIC (Individens behov i centrum) som en ny form av utredningsmetod och framöver planeras för skifte av verksamhetssystem till Combine.
Myndighetsenheten inom äldreomsorgen består utav ca 35 biståndshandläggare. I din yrkesroll har du enhetschef, myndighetschef och administratör som stödjer dig i arbetet. Hoppas du finner detta intressant och vill vara en del av vårt team! Tillsammans utvecklar vi myndighetsutövningen inom äldreomsorgen!
Din kompetens
• Du är utbildad socionom och har gärna tidigare arbetslivserfarenhet från myndighetsutövning.
• Du sätter igång aktiviteter, håller igång processer och uppnår resultat.
• Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
• Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt, är anpassningsbar och ser möjligheterna i förändringar.
• Du arbetar bra med andra människor genom lyhördhet, kommunikation och ett konstruktivt förhållningssätt.
• Du kan sätta dig i medborgares situation och bemöta dem på ett profesionellt sätt.
• Du har en god förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar och är en problemlörare.
• Du har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skift, anpassar din kommunikation och är en god lyssnare.
• Du behärskar svenska i tal, skrift och läsförståelse då det förekommer många kontaktytor, dokumentation och inläsning på material som berör arbetet.
• Du behöver ha körkort B.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett spännande, meningsfullt men framförallt ett omväxlande och roligt arbete. Du kommer att arbeta i en arbetsgrupp som präglas av gemenskap och en stark gruppkänsla. Vi erbjuder vidare en 7 timmarsarbetsdag (dagtid), flexibel arbetstid samt semesterväxling där du kan byta semesterersättningen mot extra lediga dagar.
Vi har ett nära samarbete med andra yrkesgrupper och erbjuder gratis träning en gång i veckan på kommunens badanläggningar, rabatt på gymkort och Länstrafikens årskort. Sist men inte minst tillämpar vi individuell lönesättning i Jönköpings kommun.
Övrigt
Rekryteringen avser två halvårsvikariat på 100 % med start enligt överenskommelse samt möjlighet till eventuell förlängning. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer, så välkommen med din ansökan redan idag!
Upplysningar
Matilda Sundström, enhetschef 036-107437
Frida Isaksson, enhetschef 036-106158
Fackliga representanter, se: Fackliga representanter (https://www.jonkoping.se/fackligasoc)
Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som Biståndshandläggare!
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.