Biståndshandläggare till Myndighetsenheten

Biståndshandläggare till Myndighetsenheten

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Arbetsplatsbeskrivning
Som handläggare på Myndighets - och Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med allt från socialpsykiatri, LSS, biståndsbedömning för äldre, missbruk, försörjningsstöd, våld i nära relation, mottagning av etableringsflyktingar, mm. 

Myndighetsenheten, där denna tjänst finns, består av en enhetschef, gruppledare, en administratör, fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Socialförvaltningen i Salems kommun består av en myndighetsdel och en utförardel. Myndighetsdelen leds av en verksamhetschef och består av Familjeenheten, Vuxenenheten och Myndighetsenheten. Det finns ett nära samarbete mellan enheterna och det möjliggör en stor flexibilitet i att hitta bra lösningar för kommunens invånare. Vi har goda förutsättningar att erbjuda helhetslösningar tack vare det nära samarbetet mellan enheterna.

Arbetsbeskrivning
Som handläggare handlar dina huvudsakliga arbetsuppgifter om myndighetsutövning, först och främst med inriktning SoL över 66 år, men möjlighet finns att arbeta med andra målgrupper inom enheten.

Som handläggare arbetar du rättssäkert, tar emot och handlägger ansökningar, utreder, bedömer och analyserar behov hos individen samt fattar beslut om stöd och insatser. Efter beslut följer du kontinuerligt upp de genomförda insatserna. Utredning och uppföljning görs genom bl.a. samtal och möten med individen. Du arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta. Du samverkar både internt och externt. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har stor erfarenhet av att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård samt av systemet Lifecare SP.

Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete. 

Kvalifikationer
Socionomexamen 

Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.

Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enligt gällande rättspraxis.

God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Du ska ha ett intresse för andra människor och vara intresserad av mötet med dem.

Du ska vara utvecklingsbenägen och hålla dig ajour med gällande lagstiftning.

Ha ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras eventuella behov. Kunskap om IBIC.

B-körkort är meriterande.

Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.

Anställningsvillkor
Tillsvidare
Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2023-09-17

Vi kan komma att hålla intervjuer fortlöpande under rekryteringsprocessen

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2023
  • Ansök senast: 17 september 2023

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb