Biståndshandläggare till Myndighetsenheten ÄO

Biståndshandläggare till Myndighetsenheten ÄO

Arbetsbeskrivning

Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att staden utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre stad att besöka, leva, verka och bo i.




Vi söker biståndshandläggare som ska arbeta med myndighetsutövning utifrån olika typer av ansökningar och uppföljningar av beslut.

Inom myndighetsenheten arbetar vi med olika ansvarsområden. Som biståndshandläggare hos oss arbetar du antingen inom ett geografiskt område, mottagande enhet, korttidsteam eller hemteam.
Ditt nya jobb
Många av socialtjänstens insatser är biståndsbedömda och för att medborgaren ska kunna ansöka om en insats eller delges information, kontaktas biståndshandläggare. I ditt arbete som biståndshandläggare ansvarar du för den samlade beslutsprocessen av insatser där du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning, rättspraxis och gällande riktlinjer. Arbetet innebär även uppföljningar av fattade beslut samt att hjälpa medborgare att få rätt insats när livet och hälsan skiftar. Tjänsten innebär mycket samverkan så som med enskild, anhöriga, vårdgivare och andra myndigheter/verksamheter.

Din kompetens
Du som söker tjänsten är socionom och B-körkort är ett krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom annan verksamhet inom socialtjänsten. Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna manliga sökande.

Självklart har du ett stort engagemang och intresse för vår målgrupp. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet! Du är därutöver kommunikativ och har mycket goda kunskaper i svenska språket i tal-, läs- och skrift samt god datorvana, då dokumentation och samverkan är en viktig del i arbetet.

Vi erbjuder dig
Hos oss får du ett  trevligt arbetsklimat med god stämning i gruppen. Som ny hos oss tar vi emot dig på ett strukturerat sätt genom att följa en framarbetad introduktionschecklista. I din yrkesroll har du nära samarbete med kollegor, enhetschef och verksamhetssamordnare. Vi erbjuder dig att tillsammans med oss utveckla Myndighetsenheten ÄO och framtidens äldreomsorg. Utöver det erbjuder vi:

- 7-timmars arbetsdag
- Hemarbete upp till 2 dagar/vecka om verksamheten så tillåter
- Friskvårdsbidrag
- Betald semester första anställningsåret

Mer om våra förmåner kan du läsa här: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss

Välkommen till oss
Socialtjänsten i Jönköpings kommun är en sammanhållen förvaltning med ett tydligt fokus på de personer vi är till för. Vi gör skillnad för våra invånare! Myndighetsenheten ÄO fattar beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och ansvarar för den samlade beslutsprocessen för äldre, men har även ansvar för tillfälliga insatser för våra yngre medborgare.

Biståndshandläggare inom Myndighetsenheten ÄO har sin arbetsplats på Västra Storgatan eller Klubbhusgatan i Jönköping.

Bra att veta
Rekryteringen avser både tills vidaretjänster samt tidsbegränsade vikariat, heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Arbetstiderna är förlagda dagtid måndag till fredag. Arbete röd dag kan förekomma vid enstaka tillfällen.

I din ansökan vill vi att det finns personligt brev, ett CV, bifogat examensbevis samt tidigare tjänstgöringsintyg. All din tjänstgöring ska kunna styrkas och det behöver framgå i vilken omfattning du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuellt och vilken befattning du haft. Ansökningar som saknar detta prioriteras inte.

Urval sker löpande. Välkommen med din ansökan!

Vill du veta mer?
Kontakt, se rekryterande enhetschefer nedan. Fackliga: https://www.jonkoping.se/fackligasoc

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 oktober 2024
  • Ansök senast: 14 november 2024

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024