Biståndshandläggare till myndighetsfunktionen

Biståndshandläggare till myndighetsfunktionen

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation.

Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjandearbetsplats steg 2. Som anställd hos oss har du tillgång till olika förmåner såsom friskvårdsbidrag. Du kan läsa mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.

Är du utbildad socionom, tycker om att arbeta med människor och har ansvarskänsla? Då kanske du är den vi söker till rollen som biståndshandläggare! Just nu söker vi 2 tillsvidareanställda och 1 för viss tid under 1 år. 

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare på Myndighetsfunktionen för äldre personer och personer med funktionsnedsättning, arbetar du med att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt utredningsmetoden IBIC (individens behov i centrum).

Som handläggare ansvarar du för att utreda och bedöma behov, besluta och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår också att informera och vägleda kommunens medborgare till rätt stöd och hjälp.  Detta genom möten med såväl den enskilde, anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. Ditt uppdrag innebär även uppföljning av och kvalitetssäkring i det enskilda ärendet och ansvara för uppsökande verksamhet för målgruppen.

För att trivas i rollen har du lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och väljer att se möjligheter och lösningar. I ditt bemötande av andra människor är du förtroendeingivande och respektfull.

Att arbeta för hög kvalité med nöjda brukare och ett gott arbetsklimat är en viktig del av uppdraget och något som vi tror motiverar dig. På enheten jobbar vi kontinuerligt med att förbättra våra arbetssätt och metoder. 

Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. För att du ska känna dig trygg i rollen som biståndshandläggare hos oss får du tillgång till en mentor som stöd i ditt nya arbete.

Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten krävs att du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning, med goda kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt önskvärt med erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen.

Arbetet ställer krav på självständighet men kräver samtidigt en nära samverkan med andra professioner runt brukaren. För detta behöver du kan skapa goda arbetsrelationer, har en god kommunikativ förmåga och ett professionellt arbetssätt. 

Vi förväntar oss att du har god organisationsförmåga, kunskaper i administration och dokumentation. Du har social kompetens, empatisk förmåga och är lyhörd i kontakten med sökande. Det är viktigt att du arbetar med individens behov i centrum.

Vi använder oss av dokumentationssystemen Procapita och Lifecare samt verksamhetssystemet Mina Planer och ser gärna att du har erfarenhet av detta. Du har god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och skrift.

B-körkort krävs.

 

I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, så skicka in din ansökan redan idag.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2022
  • Ansök senast: 20 maj 2022

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024