Biståndshandläggare till Myndighetsverksamheten

Biståndshandläggare till Myndighetsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Vi söker nu biståndshandläggare för att jobba med individuppföljning inom äldreomsorgen!

Om tjänsten
Inom Myndighetsverksamheten Örebro Kommun arbetar vi för ett ökat inflytande med utgångspunkt från Socialtjänstlagen. Som biståndshandläggare är ditt uppdrag att utreda och besluta enligt Socialtjänstlagen, men även att förhålla dig till andra lagar, författningar, avtal och riktlinjer som reglerar verksamhetsområdet vård och omsorg. Vi söker tre biståndshandläggare till Myndighetsverksamheten skola, omsorg och uppföljning med placering inom enheten för uppföljning. Tjänsterna är tillsvidare och initialt med placering på enheten för uppföljning och kan komma att placeras på utredningsenheten vård och omsorg när ett arbetssätt är utvecklat. Tjänsten som biståndshandläggare kommer vara riktad mot individuppföljningen inom vård och omsorgsboenden. I kommunen finns 24 vård och omsorgsboenden varav 3 inom privat regi.

Du kommer att vara med och bidra till utvecklingen av uppföljningsprocessen och i framtagandet av nya arbetssätt. Du kommer att arbeta i team som kräver ett nära samarbete med övriga biståndshandläggare i verksamheten och andra professioner så som avtalscontrollers. En av tjänsterna planeras vara riktad mot rollen som processledare med ett samordnings- och operativt ansvarar för processen i samverkan med övriga professioner. Ett särskilt fokus kommer finnas på att skapa ett tydligt signalsystem mellan individuppföljning och verksamhetsuppföljning där det i samband med individuppföljning kan identifieras brister eller tecken på brister som bör följas upp på en verksamhetsnivå.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• uppföljning och utvärdering på individnivå
• följa upp, bedöma, besluta och dokumentera enligt Socialtjänstlagen.
• utifrån helhetssyn (fysiskt, psykiskt, socialt, rehabiliterande och kulturellt) följa upp så att det stärker individens resurser att leva ett meningsfullt och självständigt liv.
• samverkan internt och externt

Kompetenskrav

• socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet
• B-körkort
• erfarenhet av att arbeta inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av handläggning enligt socialtjänstlagen

Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba och rättssäkra lösningar. Som biståndshandläggare har du inga problem med att fatta beslut och sedan följa dessa. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Vi söker dig som har en stabil, trygg personlighet och som har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du har även en god pedagogisk förmåga, är lyhörd och ambitiös. Du har en förmåga att själv organisera och planera ditt eget arbete, samtidigt som du är noggrann med kvaliteten på ditt arbete. Arbetet ställer krav på kommunikativ förmåga och lyhördhet vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet av biståndsbedömning
• erfarenhet av IBIC-processen (Individens behov i centrum)
• erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva
• erfarenhet av att arbeta med LOV (lagen om valftrihetssystem) och LOU (lagen om offentlig upphandling)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten SOU (skola, omsorg och uppföljning) är cirka 150 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning och uppföljning. Våra värdeord är rättssäkerhet, likvärdighet, service och samverkan.

Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för omvårdnadstjänster och mattjänst inom hemvården samt för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Kommunen har också upphandlat verksamheter enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa aktörerna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 februari.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2022
  • Ansök senast: 6 februari 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


20 september 2024

Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

20 september 2024