OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Färgelanda kommun
Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten. I kommunen bor ca 6 600 invånare och erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv.
Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på tre sektorer; Omsorg, Barn & Utbildning, Samhällsutveckling samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund!
Vi välkomnar nu en engagerad och resultatinriktad biståndshandläggare/samordnare som brinner för äldreomsorg och har ett genuint intresse för att effektfullt utveckla biståndshantering.
I denna roll kommer du att få arbeta med att förbättra och utveckla vårt arbetssätt i en organisation med korta beslutsvägar och stor möjlighet att påverka. Du kommer att vara en viktig medspelare för att forma framtida arbetssätt där vi genom ett tydligt teambaserat arbetssätt skapar en miljö där delaktighet och engagemang kan växa.
Ditt lösningsorienterade förhållningssätt, kritiska tänkande, nyfikenhet, kreativitet och driv kommer att vara nyckelkompetenser för att lyckas i denna roll. Du har ett stort intresse för att utveckla olika hållbara lösningar och ser vinsten i att göra det tillsammans med ditt team och dina kollegor. Du har förmågan att vara självständig och kan upprätta tydliga mål samt planera aktiviteter och projekt i god tid. Du har också förmågan att ta svåra beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Det är en självklarhet för dig att visa respekt och hänsyn för dem du möter och du utgår alltid från allas lika värde och skapar en god atmosfär i alla möten. Du trivs med att arbeta tillsammans med andra och har förmåga att förstå det gemensamma uppdraget, agera utifrån det och bidra till helheten.
Ditt uppdrag
Uppdraget innebär en kombination av att samordna och utveckla uppdrag samt utreda, handlägga och bedöma ärenden inom ramen för biståndshandläggning.
I rollen som biståndshandläggare utgår du ifrån Socialtjänstlagen och dess nationella värdegrund samt förvaltningslagen i arbetet. Arbetet innebär att i mötet med den enskilde utreda och bedöma resurser och behov, samt besluta om bistånd med tydliga mål avseende social omsorg. I arbetsuppgifterna ingår också att följa upp, utvärdera samt ompröva redan beviljade insatser samt utskrivningsplanera från vården.
Som biståndshandläggare kommer du att:
- Utreda, handlägga och bedöma i ärenden.
- Fatta beslut enligt delegation och riktlinjer.
- Göra uppföljningar och utvärderingar av beslutade biståndsinsatser.
- Planera, genomföra och följa upp det egna arbetet utifrån lagstiftning, målsättningar, uppdrag och prioriterade områden.
- Samverka med interna och externa aktörer.
I ditt uppdrag som samordnare förväntas du ha ett coachande arbetssätt samt vara ett stöd vid exempelvis metodhandledning, prioriteringar, avarbetning, beslut, uppföljningar och utvärdering av beslut samt kontinuerligt utvärdera och följa upp arbetet. Vidare ska du verka som ett stöd för att hantera, utvärdera och förändra för en ökad tydlighet, struktur, förändring i arbets- och förhållningssätt.
Du kommer även arbeta aktivt med egenkontroller och kvalitetssäkra arbetsprocesser, beslut, uppföljningar och dokumentation. Du är behjälplig med att sortera efter den arbetsinsats som krävs och se till vad som bör prioriteras ur resurshänseende.
Som samordnare ska du även genom dialog med dina kollegor verka för balans mellan utredningar, beslut och uppföljningar. Du har förmågan att analysera såväl positiva som negativa avvikelser samt ha en mycket god kontroll och förståelse för statistisk gemensamt med kollegor.
Din profil
För tjänsten krävs att du har socionom, sociala omsorgsprogrammet alternativt socialpedagogexamen inklusive socialrätt. Vidare har du har goda kunskaper om gällande lagstiftning i Socialtjänstlagen och Förvaltningslagen samt erfarenhet från myndighetsutövning
Du har välutvecklade kommunikativa egenskaper i såväl tal som skrift och har förmågan att sätta dig in i hur olika människor kommunicerar och anpassa dig därefter.
Tjänsten kräver även att du har ett B-körkort (manuell växel) och god datavana inom Officepaketet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Meriterande
Det är meriterande om du tidigare har arbetat i verksamhetssystemet som Lifecare och SAMSA och har kunskap gällande processarbete kring samordnad individuell plan (SIP), kunskap om Individens behov i centrum (IBIC) samt genomförandeplaner.
Vi ser det även som positivt om du har kunskap inom produktionsplanering/processutveckling samt erfarenheter från myndighet inom socialpsykiatri.
Övrigt
I denna rekrytering tillämpas löpande urval och tjänsten kan därmed komma att tillsättas innan sista ansökningsdag löpt ut.
Vi kan även komma att använda oss av arbetspsykologiska urvalsverktyg i denna rekrytering.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.